Översiktsbild rätter med Martin & Serveras 50/50-färs. Foto: Milena Grandi, Martin & Servera

Martin & Servera lanserar egen 50/50-färs för att bidra till restaurangbranschens förflyttning mot lägre klimatavtryck

Martin & Servera lanserar 50/50-färs under eget varumärke gjord på 50 procent svensk nötfärs och 50 procent färs på svenskodlade baljväxter. En innovation anpassad för restauranger och offentliga kök. Den färdigblandade färsen underlättar jobbet för alla professionella matlagare som vill servera hållbara, klimatsmarta och näringsrika måltider.

-Den här nya 50/50 färsen gör det enkelt att kraftigt minska måltidens klimatavtryck. Nötfärs är traditionellt en stor volymprodukt och basen i många populära rätter, så för att nå snabba resultat ville vi börja där, säger Emelie Hansson, hållbarhetschef Martin & Servera.

Martin & Servera har, under utvecklingsprocessen, samarbetat med flera kunder för att hitta fram till den perfekta färsen för just restauranger och storkök, den har testats i många sammanhang och redan fått toppbetyg av både matgäster och kockar.

50/50-färsen innehåller inga tillsatser och är mycket näringsrik. Den är gjord helt på svenska råvaror, hälften nötkött och hälften baljväxter. Kockarna i restaurangköken vill själva ha makten över smaken. Därför är färsen inte kryddad, den innehåller bara lite salt.

-Vi vill driva på utvecklingen mot mer svenskodlade baljväxtprodukter. Bra för klimatet och bra för Sverige. En enda tacoservering på 100 portioner där 100 gram nötfärs byts mot 50/50 färs, minskar CO2e-utsläppen med 119 kg CO2e. Det motsvarar en bilresa från Malmö till Sundsvall. Inte illa, eller hur? säger Emelie Hansson.