Bilden visar deltagarna vid seminariet - Kaj Török (MAX), Anna Henning Moberg (Torsåker Gård), Tommy Myllymäki (Aira), Irene Waldemarson och Emelie Hansson (Martin & Servera), Hedvig Lindgren (LUF) och Fabian Lidbaum (Grön Ungdom)

Nyhet -

Martin & Servera arrangerar seminarium om framtidens restaurangmeny under Almedalsveckan

Under Almedalsveckan tar Sveriges ledande grossist, Martin & Servera-gruppen, täten när det gäller hållbarhetsfrågor inom restaurangbranschen och välkomnar alla till seminariet Framtidens restaurangmeny - hur gör vi den hållbar? Seminariet äger rum den 26 juni kl 10.45-11.45 i St Clemens Ruin i Visby.

Seminariet kommer att fokusera på hur restaurangbranschen som föredömen, inspiratörer och entreprenörer kan bidra till en mer hållbar livsmedelsproduktion.

Bland talarna finns välkända profiler som Tommy Myllymäki från Restaurang Aira, Kaj Török från MAX och Anna Henning Moberg från Torsåker Gård. De kommer att bidra med sitt perspektiv på framtidens restaurangmeny - från odling och produktion till hamburgertallrik och avsmakningsmeny.

Martin & Servera-gruppen har redan tagit flera konkreta steg för att bidra till en mer hållbar restaurangbransch, bland annat genom att delta i utvecklingen av den första svenska baljväxtfärsen. Martin & Servera driver frågan om elektrifierade transporter och är idag ägare till en av Sveriges största fordonsflottor av ellastbilar. För några år sedan etablerades en egen solpark.

- I samarbete med kunder och producenter försöker vi hitta projekt och produkter som på olika sätt kan bidra positivt till en mer hållbar restaurangbransch - samtidigt som de stödjer restaurangernas lönsamhet. Förra året lanserade vi bland annat klimatpoäng på alla livsmedelsprodukter och drycker i vår e-handel. Det hjälper verkligen kunderna att göra mer medvetna val, säger Kristina Ossmark, kommunikations- och hållbarhetsdirektör.

Med ökad konsumentmedvetenhet och krav på hållbara alternativ, står det klart att framtiden kräver innovativa och hållbara lösningar. Martin & Servera-gruppen är väl rustade för att leda denna förändring, med ett starkt engagemang restaurangbranschen och för viktiga samhällsfrågor.

- Vi vill vara en god kraft i samhället och driva viktiga framtidsfrågor i samarbete med branschen. Att vi är med i Almedalen visar att vi menar allvar med vår ambition att finnas mitt i samhällsdebatten, säger Kristina Ossmark.

Ingen anmälan krävs för att delta i seminariet, och journalister är välkomna att närvara och intervjua deltagarna.

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.