Skansens sälar får fina fisken

Skansen är den första djurpark i Sverige som blivit MSC-certifierad. Det betyder att Skansen har rätt att använda MSC-märkning, som garanterar att den fisk som sälarna matas med kommer från hållbart fiske.

Det är ett led i ett långtgående arbete att göra Skansen till både en miljömässigt bra besöksattraktion och en bra plats att bo på för alla djur på Skansen.

– Vi är glada att vi kommit så här långt, säger Tommy Lambrell, miljösamordnare på Skansen. Sälarna är en viktig del av Östersjöns fauna, och det känns bra att vi börjar med deras dagliga fisk.

MSC-märkningen visar att fisken kommer från ett hållbart MSC-certifierat fiske, att den fångats med minimal inverkan på miljön och att bifångster av andra fiskarter och sjöfågel minskar.

– För MSC är Skansen ett perfekt ställe att synas på, så att alla djurvänner får upp ögonen för att det finns ett miljömärke som gör skillnad under ytan. Ju fler som väljer hållbart fångad fisk, ju bättre för livet i havet, säger Christoph Mathiesen, chef för MSC Skandinavien & östersjöregionen.

Fina fisken till både folk och fä

Även Skansens besökare ska få chans att välja hållbart fångad fisk. Restauration Gubbhyllan har MSC-certifierat sig för att kunna sätta MSC:s miljömärke på menyn:

– När jag fick veta att sälarna skulle få MSC-märkt sill, bestämde jag mig för att även mina besökare skulle bidra till ett levande hav, säger KC Wallberg, krögare på Gubbhyllan.

Hållbart på Skansen

Skansen har sedan många år sett över olika områden som påverkar miljön.

– Vi har förbättrat energiförbrukningen på området ett samarbete med Fortum som gett oss fjärrvärme och mer kunskap på energiområdet, säger Tommy Lambrell. Vi tittar också på drivmedel och vilka kemikalier som används, matsvinn och återvinning av burkar och flaskor mm.

Skansen är ett friluftsmuseum som visar hur man levde förr i samklang med naturen och den kunskapen är också ovärderlig för framtiden.

Film: sälarna på Skansen får MSC-märkt fisk: https://youtu.be/sSamTcprWng

För mer information, kontakta Linda Sörnäs, kommunikationschef 0738-022 503, linda.sornas@msc.org

Om MSC

Marine Stewardship Council (MSC) är en internationell oberoende organisation som arbetar tillsammans med fisken, företag, forskare, miljöorganisationer och allmänheten för långsiktigt hållbara yrkesfisken. MSC:s målsättning är att bidra till att skapa sundare hav genom att belöna hållbara fisken och påverka de val människor gör när de köper fisk och skaldjur. MSC programmet uppnår sitt mål genom två standarder; en för hållbart och välskött fiske och en spårbarhetsstandard för handleskedjan.  Granskningar utförs av oberoende certifieringsorgan som uppfyller världens strängaste kriterier för bästa praxis. Miljömärket ger ett tydligt budskap till konsumenterna att fisken kommer från ett certifierat hållbart fiske. Läs mer: www.msc.org/se