Miljömärkta fiskar dominerar i butikshyllan

Idag är 100 procent av all sej i butikernas frysdiskar MSC-märkt, visar nya siffror*. Tätt efter följer både fiskpinnar och fryst torsk.

– Vi är glada att matbutiker och alla leden bakåt, såsom varumärken och grossister, tar ansvar för haven genom att jobba med MSC. Tack vare marknadens engagemang får konsumenter möjlighet att välja hållbart fångad fisk, säger Minna Epps, chef för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen.

När det gäller vanliga fiskprodukter som konserverad makrill och fiskpinnar är runt 90 procent av butikernas utbud i dessa kategorier MSC-märkta*. Men även andra av våra vanligaste matfiskar har hög andel MSC. Detta gör att vi i Sverige är snäppet på världsbäst när det gäller att äta MSC-märkt fisk och - i snitt får vi i oss 3,1 kilo MSC-märkt fisk per år**, vilket är något mindre än tyskarna.

En anledning till framgången för miljömärket är att många företag sätter hållbarhetsmål, där vanligen MSC ingår. Just nu genomför MSC sin årliga kampanj för levande hav, för att få konsumenter mer medvetna om MSC:s miljömärke och visa att man enkelt genom sina val kan bidra till att vi har fisk både idag och i framtiden.

– Enda sättet att få till förändringar under ytan är att alla samverkar – från yrkesfisket hela vägen till konsumenten som väljer MSC-märkt. Därför lyfter vi miljömärket i en årlig kampanj riktad mot konsumenter, säger Minna Epps.

Fiskarna du lättast hittar med MSC-märket *:

Rangordningen gäller andel MSC-märkt av det totala utbudet av produkten i butik.

1 Fryst sej & lutfisk 100%

2 Fiskpinnar 95%

3 Makrill 92%

4 Fryst torsk 91%

5 Kaviar på tub 87%

6 Rödspätta 79%

7 Rom/Kaviar 75%

8 Alaska pollock 72%

9 Sill 65%

10 Fiskbullar 64%

* Källa: Nielsen Scantrack, Q4 2017. Dagligvaruhandeln, försäljning i värde, inom varugruppen MSC. I Nielsens data innefattas produkter med en streckkod (t.ex. inte fiskdiskar) från de största livsmedelskedjorna i Sverige.

**Källa: MSC:s statistik för alla länders konsumtion av fisk och skaldjur

För mer information:

Linda Sörnäs, kommunikationschef MSC, telefon: 0738-022 503, mail: linda.sornas@msc.org

Om MSC

Marine Stewardship Council (MSC) är en global, icke vinstdrivande organisation som administrerar världens ledande miljömärke för hållbart fiske och spårbara fisk och skaldjursprodukter. Produkter med det blå MSC-märket kan spåras tillbaka till ett hållbart fiske som ett oberoende organ har bedömt mot kriterierna i MSC:s miljöstandard för hållbart fiske. www.msc.org/se