Hållbar fisk på menyn ger hopp för havsmiljön

Konsumenter har länge kunnat välja MSC-märkt fisk och skaldjur i matbutiker, men nu börjar miljömärket dyka upp även på andra håll. Nytt för i sommar är att semesterfirare i Kungshamn kan hitta MSC:s miljömärke på menyn, då Feldts Brygga valt att certifiera sin verksamhet.

– Det är hoppfullt att MSC:s miljömärke nu börjar synas på fler serveringar, då valet vi gör påverkar fiskbestånden i havet. Just nu finns flest MSC-certifierade restauranger på västkusten, vi hoppas intresset sprider sig till övriga Sverige, säger Cecilia Lenbäck, marknadsansvarig, MSC östersjöregionen.

MSC-märkt fisk kan spåras från tallrik till hav

När Feldt´s Brygga i Kungshamn slår upp portarna för sommarsäsongen är det med MSC:s miljömärke på menyn. Detta ger gästerna möjlighet att välja fisk som är spårbar till ett MSC-certifierat fiske. För många kan hållbarhet ses som en extra krydda menar Peter Bjelke, ansvarig för Feldt´s Brygga:

– Vi som lever på havets resurser vill att det ska finnas fisk även i framtiden. Därför känns det helt självklart för oss att erbjuda kunderna ett hållbart alternativ. Efter certifieringen blir vi en del av spårbarhetskedjan och kunden kan vara säker på att fisken på tallriken går att spåra tillbaka till båten som fångade den.

Västkustens fisken satsar på MSC-certifiering

Under året som gått har allt fler svenska fisken valt att engagera sig i MSC-programmet. I vintras blev det svenska västkustfisket utav blåmusslor certifierade och just nu ligger även fisket av havskräftor samt räkor under granskning.

– Engagemang från svenska marknadsaktörer, både från leverantörer och som i det här fallet serveringar, är en viktig del i arbetet för att uppmuntra satsningarna som de MSC-engagerade fiskena gör, säger Minna Epps, chef för MSC i östersjöregionen.

För mer information kontakta:

Linda Sörnäs, kommunikationschef, telefon 0738-022503 eller e-post linda.sornas@msc.org

LISTA PÅ ALLA SVERIGES MSC-CERTIFIERADE RESTAURANGER OCH FISKDISKAR:

RESTURANGER som har MSC-märket på menyn:

Det är fortfarande glest med restauranger som är certifierade och därmed berättigade att använda MSC:s miljömärke på sin meny, så att kunden vet vilka fiskar på menyn som kommer från ett hållbart fiske. På rätterna med miljömärket går fisken att spåra från tallrik ända tillbaka till båt.

Göteborg Lisebergs nöjespark har fyra MSC-certifierade serveringar: Skeppsmagasinet, Café Taube,  Comics och Riksrätten.

Kungshamn Feldt´s brygga

Stockholm Restaurang B.A.R.

Sverige Mc Donald´s serverar MSC-märkt Filet-O-Fish

FISKDISKAR som är MSC-certifierade:

Dessa fiskdiskar är certifierade och därmed berättigade att använda MSC:s miljömärke så att kunden vet att fisken i disken med miljömärket går att spåra ända tillbaka till det hållbara fiske den kommer ifrån.

Eskilstuna Hemköp i Gallerian

Falun Hemköp i City

Göteborg Coop Konsums Avenyn, Hemköp Stigbergstorget

Hedemora Hemköp