Danska Rømø Seafood blåmussel fiske ansöker om MSC-certifiering för att möta ökad efterfrågan

Danske Seafood Romo har ansökt om formell granskning för sitt fiske av blåmusslor (Mytilus edulis) i Östjylland och Isefjord enligt MSC:s standard för ett välskött och uthålligt fiske. Om de beviljas certifiering (och under förutsättning att leveranskedjan är spårbarhetscertifierad), kommer blåmusslor från detta fiske  att vara berättigade att använda MSC:s blå miljömärke.

Om fisket

Seafood Romo Östjylland och Isefjord fiske av blåmusslor sker i södra Kattegatt och Bälthavet med hjälp av bottenskrapor. Fiskesäsongen sträcker sig över hela året men musslorna fiskas mest intensivt från mitten av juli till januari. Seafood Rømø driver för närvarande två fartyg och det är dessa som är under MSC granskning.

Säkra framtiden för vår verksamhet
"Det finns en ökad efterfrågan på MSC-märkta produkter bland våra kunder och Seafood Rømø ansöker om MSC-certifiering för att denna efterfrågan. Det är ett sätt för oss att både säkra vår verksamhets framtid och visa att vårt fiske är hållbart på sikt", säger Jan Rasmussen vice VD vid Seafood Rømø.

Chans att möta växande efterfrågan

Minna Epps, MSC:s  verksamhetschef för Östersjöregionen säger "Vi är glada att se att Seafood Rømø blåmussel fiske har påbörjat granskning. Om de uppfyller MSC:s hårda standard och kriterier kommer blåmusselfisket kunna hjälpa till att möta en växande efterfrågan på hållbart producerade skaldjur bland europeiska konsumenter".

Om certifieringsorganet
Granskningen kommer att utföras av det oberoende certifieringsföretaget Moody Marine Ltd . Insyn och samråd är en viktig del av granskningsprocessen och personer eller organisationer som har ett intresse i granskningen eller påverkas av den, kan medverka i processen. Om man är intresserad av att medverka i granskningsprocessen, vänligen kontakta Jim Andrews på  j.andrews @ moodyint.com. Fisket beräknas vara certifierat inom 9 till 12 månader.

Annelie Brand, kommunikationsansvarig MSC, 0738-022503

Om MSC

MSC är en internationell oberoende organisation som arbetar tillsammans med fisken, företag, forskare, miljöorganisationer och allmänheten för långsiktigt hållbara fisken. MSC:s målsättning är att bidra till  att skapa sundare hav genom att belöna hållbara fisken genom ett certifieringsprogram och därigenom ge mervärde till fisk-och skaldjursprodukter och genom MSC’s miljömärkning påverka de val människor gör när de köper fisk och skaldjur. MSC har kontor i Stockhom och bedriver nu ett östersjöprogram som finansieras av Baltic Sea 2020 Foundation och Postkodslotteriet.

Läs mer: www.msc.org/se

MSC:s miljöstandard för långsiktigt hållbart fiske- Fullt förenlig med med FAO:s riktlinjer för miljömärkning av vildfångad fisk:

• Ett frivilligt program som är icke-diskriminerande
  • Baserad på vetenskapliga bevis
  • Insyn i processen
  • En tredjepartsverifiering
  • Certifiering av leveranskedjan

Totalt sett är nästan 249 fisken involverade i MSC-programmet. 104 av dessa är certifierade och 145 befinner sig någonstans i granskningsprocessen. Ytterligare 40-50 fisken ingår i konfidentiella förundersökningar. Tillsammans uppgår redan certifierade fångster, eller sådana under granskning, till omkring sju miljoner ton fisk och skaldjur. Detta motsvarar mer än 12 procent av det globala fångstbehovet för mänsklig konsumtion. Det redan certifierade fisket fångar varje år nära fyra miljoner ton fisk och skaldjur – eller nästan sju procent av den totala viltfångsten för direkt mänsklig konsumtion. På internationell nivå är mer än 10 000 fisk- och skaldjursprodukter, som kan härledas från ett hållbart fiske, märkta med MSC:s miljömärkning.