Sydafrikanskt tonfiske blir först med att uppnå MSC-certifiering i programmet "In-Transition to MSC-programmet” (ITM)

Nyhet -

Som ett erkännande av sina hållbara fiskemetoder har en del av det sydafrikanska fisket efter tonfiskstång och linor i Sydafrika, representerat av tonfiskhandelsföretaget ICV Africa, blivit det första fisket som framgångsrikt uppnått MSC-certifiering, efter att ha deltagit i övergången till MSC (ITM)-program sedan 2020. En andra kundgrupp från samma fiske, representerad av South African Sustainable Tuna Association (SASTUNA), är för närvarande under bedömning mot MSC Fisheries Standard.

MSC engagerade sig initialt i fisket 2018, genom det fyraåriga Fish for Good-projektet, finansierat av Dutch Postcode Lottery, som syftade till att vägleda fisket i Sydafrika, Indonesien och Mexiko mot mer hållbara fiskemetoder. 2020 gick fisket in i ITM-programmet, ett pilotprojekt utformat för att hjälpa fisket att förbättra sina metoder inom en femårsperiod för att bli certifierade mot MSC:s krävande fiskestandard. Efter att ha klarat ITM-kraven ansökte fisket om och fick finansiering från MSC:s Ocean Stewardship Fund 2020 för att stödja kostnaderna för att göra förbättringar av sina metoder.

Omkring 2 500 personer arbetar i fisket, som till stor del verkar utanför hamnarna i Kapstaden och Hout Bay. Den totala fångsten som bedöms för ICV Africas certifikat är 2 500 ton – vilket motsvarar nästan hälften av den totala fångstvolymen för fisket. Det mesta av albacore säljs till processorer för konservering och avsedd för stormarknader i USA och Europa.

Även om det finns väldigt lite bifångster från spö- och linametoden, behövde fisket förbättra datainsamlingen om vilka arter som påträffades. Ett fiskeobservatörsteam utsågs i slutet av 2020, vilket gjorde det möjligt för fisket att ha ett tydligt övervakningssystem på plats för att samla in fångstinformation till havs. En översyn av hotade, hotade och skyddade (ETP) arter som kan interagera med fisket slutfördes också, och fisket genomförde utbildning om säker hantering av ETP, särskilt sjöfåglar, för att säkerställa att de undviker att skada sådana arter.

- Hållbarhet är en integrerad del av vår verksamhet. Ett hållbart fiske handlar inte bara om att se till att tonfiskbestånden förblir friska. det handlar också om att skydda havets ekosystem och de andra arter som våra fartyg interagerar med. Våra kunder, och i allt högre grad slutkonsumenterna, förväntar sig det av oss. Vi har alltid trott på MSC-certifiering och de fördelar som erkännandet kan ge för vårt fiske och det arbete vi gör,

ITM-programmet gav oss ett tydligt ramverk och verktyg, och den nödvändiga granskningen, för att förbättra vår praxis för att uppnå den nivå som krävs för MSC-certifiering. Vi vill tacka alla intressenter som har stöttat oss på denna resa och vi är mycket stolta över denna prestation, säger Michelle Bellinger, verkställande direktör på ICV Africa.

- Grattis till ICV Africa för att han bara blev det andra fisket och det första tonfiskfisket i Sydafrika som uppnådde MSC-certifiering. Samtidigt firar vi också framgången med MSC:s ITM-program. Denna certifiering visar att det finns vägar för alla typer av fiske för att främja deras ansvarsfulla metoder och, där det är nödvändigt, förbättra deras metoder för att få MSC-certifiering. Detta är goda nyheter för havet, för försörjningen och konsumenterna, säger Michael Marriott, Program Director: Africa, MSC.

Efter fem år att ha kört ITM-programmet som ett pilotprojekt planerar MSC att lansera en permanent version av programmet, kallat MSC Improvement Program, senare under 2024. Programmet kommer att vara transparent, tidsbestämt och oberoende verifierat och erbjuda en trovärdig väg för fiske att göra framsteg mot certifiering mot MSC:s fiskestandard.

Läs mer på vår globala hemsida: https://www.msc.org/media-cent...