Hållbart fiske grunden för hållbart producerad Omega-3-produkter

Som ett svar på den ökande konsumentefterfrågan av hållbara Omega-3 kosttillskott (*), kommer Marine Stewardship Council (MSC) att för första gången ha en egen utställningsplats på branschmässan ”Vitafoods Europe 2019” som hålls mellan den 7-9 maj i Geneve, Schweiz. Utöver sin utställarplats kommer MSC att stå värd för seminariet ” Hållbara marina kosttillskott: Varför man skall bry sig och hur gör man”. Talarna kommer från Möllers, ”The GoodFish Foundation och MSC.

För många människor är konsumtion av fisk ett gott och effektivt sätt att få i sig de näringsämnen och proteiner kroppen behöver. För att vara säker på att den är hållbart fångad väljer många konsumenter MSC-certifierade sjömatsprodukter. MSC-loggan garanterar att de certifierade fiskena är väl förvaltade, har minimal påverkan på miljön och fiskar på en nivå som skyddar bestånden för framtida generationer.

Idag finns det också en ökad efterfrågan på att få i sig nyttigheterna från fisk, tex Omega-oljor, i form av kosttillskott. Och precis som att många konsumenter idag väljer att köpa certifierad hållbart fångad sjömat vill de kunna köpa certifierade kosttillskott. Redan idag kan man köpa över 650 MSC-märkta kosttillskottsprodukter i över 30 länder. Men för att verkligen få till en förändring i havet och i de fisken som fiskar efter fiskolja, behöver fler konsumenter bli medvetna om att det finns certifierade kosttillskott och fler företag behöver certifiera sina produkter. Detta är särskilt viktigt eftersom innehållet i fiskoljetillskotten ofta kommer från arter långt ned i näringskedjan såsom sardiner, anjovis och krill. Att dessa bestånd är livskraftiga och fiskas hållbart är nödvändigt för alla de rovfiskar, sjöfåglar, valar och marina däggdjur som är beroende av dem för sin överlevnad.

Hege Holter Brekke, CEO på Orkla Health säger: ”MSC spelar en viktig roll i utvecklingen av hållbara fiskemetoder. Att kunna märka Möller’s Omega-3 torskleverolja med den blå MSC loggan ger oss möjligheten att stolt berätta vår 160-åriga historia om hållbarhet och ursprung.”

Fisken i Möllers torskleverolja kan spåras tillbaka till ett MSC-certifierat fiske som oberoende har utvärderats för att möta världen mest trovärdiga och kända standar för hållbart vildfångat fiske.

Besök oss på plats i163 (Omega-3 Resource Center) och registrerara dig till seminariet: ” Hållbara marina tillskott: Varför man skall bry sig och hur man gör” (kontakta Emefa.Attigah@msc.org)

(*) Källa: The Research Report on ” Omega 3 Supplements Market – Global Industry Analysis, Market Size, Share, Trends, Analysis, Growth and Forecast 2017 – 2025 “, issued by TMR Research: “The prime driver for the global omega 3 supplements market is the growing health-conscious demographic across developed economies, which has led to rising awareness about the benefits of regular consumption of food supplements"