Pressmeddelande -

Mannerheim Teknik Holding AB fullföljer det offentliga uppköpserbjudandet i VKG Energy Services AB (publ) och förlänger acceptperioden

Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras till eller inom Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Sydafrika eller USA. Erbjudandet lämnas inte till personer i dessa länder eller till personer i något annat land, vars deltagande förutsätter ytterligare dokumentation, registrering eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk rätt.

• Mannerheim Teknik fullföljer det offentliga uppköpserbjudandet på VKG.
  • Mannerheim Tekniks ägareandel per den 14 januari 2011 uppgår till 89,52% av samtliga aktier och röster i VKG.
  • Acceptperioden förlängs till och med den 20 januari 2011.

Mannerheim Teknik Holding AB, org. nr. 556824-0062 (”Mannerheim Teknik” eller ”Budgivaren”), som kontrolleras av VKG:s styrelseordförande Gunnar Mannerheim och VKG:s verkställande direktör Fredrik Mannerheim, offentliggjorde den 11 november 2010 ett kontanterbjudande avseende förvärv av samliga aktier i VKG Energy Services AB (publ), org. nr. 556684-9393 (”VKG” eller ”Bolaget”) för 0,19 kronor kontant per aktie (”Erbjudandet”).

Vid acceptperiodens utgång den 14 januari 2011 har 9 076 054 aktier lämnats in i erbjudandet motsvarande 6,04% av aktiekapital och röstetal i VKG. Tillsammans med de 125 382 724 aktier, motsvarande 83,47% av aktiekapitalet och röstetalet, förvärvade utanför erbjudandet till ett pris om 0,19 kr per aktie sedan 11 november 2010 äger Mannerheim Teknik 134 458 778 aktier motsvarande 89,52% av samtliga aktier och röster i VKG.

Med anledning av att Budgivaren fullföljer Erbjudandet frånfalles samtliga villkor avseende Erbjudandet. För att ge aktieägare som ännu inte har accepterat Erbjudandet chansen att lämna in sina aktier förlängs acceptperioden till den 20 januari 2010 kl. 17:00. Redovisning av likvid för de aktieägare som accepterat Erbjudandet under den initiala acceptperioden beräknas påbörjas den 21 januari 2011. För de aktieägare som accepterar Erbjudandet under den förlängda acceptperioden beräknas redovisning av likvid påbörjas omkring den 27 januari 2011.

Mannerheim Teknik avser att efter förlängd acceptperiod verka för en avnotering av aktierna i VKG från First North samt, under förutsättning att Mannerheim Teknik uppnår minst 90% av aktiekapitalet och röstetalet i VKG, påkalla tvångsinlösen av resterande aktier.

"Vi är nöjda med utfallet även om vi hade hoppas på att nå 90% direkt. Med en kapitalstark ägare kommer VKG:s dotterbolag att gynnas med stabilitet, förbättrat fokus och förbättrad möjlighet till ytterligare satsningar i deras verksamhet. Vi välkomnar VKG och dess dotterbolag till Mannerheim Industrier-koncernen och ser fram emot ett utökat samarbete med systerbolagen inom Mannerheim Industrier. Mannerheim kommer att medverka för att ytterligare avveckla VKG:s varumärke till förmån för dotterbolagens egna varumärken. Det är med glädje vi nu säkerställer en plattform för arbetsro i dotterbolagen, särskilt för de anställda, efter att ha haft en mycket turbulent historia med VKG Energy Services som ägare." säger Fredrik Mannerheim, VD för Mannerheim Industrier AB, moderbolaget till Mannerheim Teknik i en kommentar.

Mannerheim Teknik förbehåller sig rätten att fortsatt förvärva aktier i VKG över marknaden. För vidare information om Erbjudandet, se erbjudandehandling daterad den 3 december 2010.

För övrig information vänligen kontakta:

Mannerheim Teknik
Kontaktperson Henrik Dahrné
Email: hd@flood.se

Västra Hamnen Fondkommission AB
Kontaktperson Tobias Carlsson
Email: tobias.carlsson@vhfondkommission.se

Om Mannerheim Invest
Mannerheim Invest AB bildades 2007 av Gunnar Mannerheim och Fredrik Mannerheim. Mannerheim Invest ser sig som en långsiktig ägare till utvalda svenska företag, som präglas av entreprenörsanda och engagemang. Utgångspunkten är att som aktiv ägare bidra med erfarenhet, kapital och kompetens. De företag som ingår i Mannerheim Invests nätverk kan delas in i kategorierna finanshus, energitekniknätverk och strategiska verksamheter. Mannerheim Invest har sitt säte i Stockholm. Dotterbolaget Mannerheim Industrier AB är ett renodlat investmentbolag med två fokusområden, energi och teknik samt styr- och mätsystem. www.mannerheim.se www.mannerheimindustrier.se

Fredrik Mannerheim

Presskontakt Vd 070-311 0860