Gå direkt till innehåll
Mamma United Trygg på fem platser i sommar – ökar vuxennärvaron och försvårar gängrekryteringen av barn

Pressmeddelande -

Skolorna har stängt för ett långt sommarlov. Detta innebär för många barn i socioekonomiskt utsatta områden att de förlorar en trygg plats med rutiner, vuxennärvaro och möjligheten att kunna äta sig mätta. Den ideella organisationen Mamma United kommer under sommaren driva sitt initiativ Mamma United Trygg i fyra kommuner för att öka vuxennärvaron och tryggheten för barnen.

Mamma United Trygg är en trygghetsskapande insats som har pågått i Västerås stad sedan hösten 2022 med insatser i Bäckby och Pettersberg. Mammor som tidigare har deltagit i Mamma Uniteds basprogram delar ut mellanmål på platser där barn vanligtvis rör sig och som blivit en attraktiv miljö för rekrytering till kriminella grupper. I år kommer Mamma United Trygg genomföras i Bäckby och Vallby (Västerås stad), Jordbro (Haninge kommun), Märsta (Sigtuna kommun) och Fisksätra (Nacka kommun).

Vill motverka kriminalitet bland barn och unga

Mamma United Trygg ökar vuxennärvaron när skolorna stänger för ett långt sommarlov och förhoppningen är att på så sätt motverka kriminalitet bland barn och unga. Barn som kanske annars går utan mat får äta sig mätta tack vare initiativet och det ger också mammor som deltagit i Mamma Uniteds basprogram möjlighet till arbetsträning. Mamma United, kommunerna och det lokala näringslivet för löpande en dialog kring hur de kan samverka för ökad trygghet för alla boenden i de aktuella bostadsområdena.

- Det gör mig väldigt glad att vi kan sprida Mamma United Trygg till fler kommuner, säger Anja Nordenfelt, grundare och verksamhetschef för Mamma United. Vi ser att initiativet har gjort skillnad och varit uppskattat i Västerås och nu vill vi göra samma succé i Haninge, Sigtuna och Nacka. Det krävs flera insatser från samhällets sida för att komma till rätta med otryggheten och för att försvåra gängrekryteringen av barn. Mamma United Trygg är en sådan insats där både boenden och andra viktiga aktörer samverkar för bästa resultat och en trygg boendemiljö.

Initiativet Mamma United Trygg är ett lokalt samarbete där kommuner och det lokala näringslivet stöttar verksamheten på lite olika sätt:

• Bäckby och Vallby: Mamma United Trygg kommer till Bäckby och Vallby, och finansieras av Västerås stad samt fastighetsbolagen Mimer, Victoriahem och Lokala Hjälpen. Initiativet kommer pågå året ut.
    • Jordbro: Mamma United Trygg i Jordbro finansieras av Quality Win Hotel, HLH stiftelsen och Gålöstiftelsen och kommer pågå under sommarlovet.
    • Märsta: Mamma United Trygg i Märsta finansieras av HLH stiftelsen och kommer pågå under sommarlovet.
    • Fisksätra: Mamma United Trygg i Fisksätra finansieras av politikerinitiativet Framgång Fisksätra (Nacka Kommun) och kommer pågå under sommarlovet.

Archetype för Mamma United

Om Mamma United

Mamma United är en ideell organisation som genom ett kostnadsfritt utbildningsprogram hjälper mammor i socioekonomiskt utsatta områden med kunskap, motivation och verktyg för att de i högre grad ska kunna påverka sitt eget och sina barns liv. Genom sina insatser bidrar Mamma United till att de deltagande mammorna blir en del av ett större sammanhang, med målet att öka integrationen i samhället och ge förutsättningar för en bättre livssituation hos målgruppen. Mamma United grundades 2020 av Anja Nordenfelt och har sin bas i Stockholmsområdet med verksamheter i fem kommuner och nio områden. Verksamheten utökas till Haninge, Enköping, Nacka och Sollentuna under 2023.

Mamma United

A House Östermalmsgatan 26 A