Martyn Brabbins utsedd till ny chefsdirigent för Malmö SymfoniOrkester

Martyn Brabbins utsedd till ny chefsdirigent för Malmö SymfoniOrkester

Det är den brittiske dirigenten Martyn Brabbins som blir Malmö SymfoniOrkesters nye chefsdirigent. Brabbins börjar sitt förordnande under säsongen 2025-26.

Den internationellt erkände Martyn Brabbins kommer från en position som musikchef för English National Opera, och gästar regelbundet San Francisco Symphony, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Tokyo Metropolitan Symphony och BBC Symphony Orchestra. Han har även en rik erfarenhet från flera internationella operahus bl a La Scala i Milano, Bayerische Staatsoper i München och regelbundna uppdrag vid operahusen i Lyon, Amsterdam och Antwerpen.

- Jag är oerhört glad över att kunna utse Martyn Brabbins till ny chefdirigent för Malmö SymfoniOrkester för tre säsonger, säger Erik Mikael Karlsson, VD och konstnärlig ledare för Malmö Live Konserthus. Martyn är en enormt erfaren dirigent med internationellt renommé och han har varit en ledande figur i brittiskt musikliv under decennier. Martyn har en tydlig konstnärlig profil, ett modernt och inkluderande ledarskap som passar som hand i handske till det konserthus jag vill skapa – ett dynamiskt, internationellt konserthus med stark lokal förankring som omfamnar en musikalisk bredd, teamwork och en konstnärlig kvalitet på högsta nivå.

Brabbins har gästat Malmö SymfoniOrkester flera gånger genom åren, senast då han med kort varsel fick ersätta Sir Andrew Davis efter dennes bortgång i april. Den konserten lämnade ett starkt intryck hos både symfoniorkestern och publiken på plats i konsertsalen på Malmö Live. Sedan flera år tillbaka är Brabbins en uppskattad del av BBC Proms och som i en hyllning till dirigenten lät man 14 nutida kompositörer skiva en födelsedagshymn till honom 2019.

- Det är en stor ära att bli tillfrågad om att bli chefsdirigent för Malmö SymfoniOrkester, säger Martyn Brabbins. De senaste åren har jag haft flera inspirerande och musikaliskt fulländade samarbeten med MSO. Det finns ett djupt engagemang i hela organisationen där man strävar efter att tillsammans nå de starkaste musikaliska uttrycken, och symfoniorkesterns underbara hem, Malmö Live, har en konsertsal av högsta kvalitet. Det är med stor entusiasm som jag ser fram emot att skapa musik tillsammans med musikerna, där vi tillsammans ska bygga vidare på den hundraåriga tradition som symfoniorkestern bär i Malmö och skapa än starkare band med de som bor i staden. Jag tror på musiken som en grundläggande kraft i livet och i kulturen, och som sådan får den en allt viktigare roll för varje dag som går.

- Jag vill avsluta med att tacka mina kollegor i orkestern, på orkester- och programavdelningarna för ett bra och väldigt konstruktivt samarbete i processen som ledde fram till att vi nu kan presentera Martyn Brabbins som vår nye chefdirigent, säger Erik Mikael Karlsson.