Foto: Abishek via Unsplash

Stort intresse för träff kring hat och hot mot civilsamhället

Närmare 50 personer från ett brett spektra civilsamhällesorganisationer har anmält sig till tisdagens träff arrangerad av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF), arbetsgivarföreningen Fremia och samverkansorganisationen Malmöandan kring det ökande problemet med hot och hat mot civilsamhället.

För att stödja föreningar i deras arbete mot hot och hat håller representanter från MUCF och Fremia den 24 oktober ett möte i Malmö, för att berätta hur de arbetar med frågan framöver - både var för sig och i samverkan.

Ett utbrett problem

Hoten och hatet mot civilsamhället drabbar alltifrån organisationsledare till ungdomsledare till enskilda engagerade inom bland annat trossamfund och opinionsbildningsaktörer, framförallt inom miljöfrågor, hbtqia+ , antidiskriminering och feminism. Även idrottsledare och unga domare inom idrottsrörelsen är en utsatt grupp.

Lokalt grepp om Malmö

MUCF och Fremia bjuder in till diskussion med lokala civilsamhällesorganisationer för att lyfta situationen i Malmö och prata om vilka behov som finns här. Bland annat deltar Rafi Farouq, verksamhetschef på Flamman och styrgruppsledamot på Kodex Malmö.

Vad? Malmötimmen om Hot och hat mot det civila samhället
När? 24 oktober, kl 8.30-10.00 (insläppet stänger kl 8.45, så kom i tid!)
Var?
Föreningscenter Nobel 21 (Nobelvägen 21-23, Malmö)

Arrangörer:
MUCF och Fremia i samarbete med Malmöandan. Malmöandan är överenskommelsen mellan Malmö stad och den idéburna sektorn i Malmö för att öka demokratin, jämlikheten och delaktigheten i staden.

OBS! Föranmälan krävs; mejla namn och organisation/företag till verenice.bengtsson@malmoandan.se