Till vänster - invigningen av Inkubator21 med mentorer, projektmedarbetare och deltagare. Till höger - projektgruppen.

Malmö Tillsammans vill lyfta den idéburna välfärden

I Sverige upphandlas välfärdstjänster för över 680 miljarder kronor per år. Idéburna verksamheter står för 3 procent av den upphandlingen – motsvarande siffra i Danmark är 14 procent.

Varför är idéburna verksamheter så underrepresenterade som välfärdsleverantörer i Sverige – när de kan bidra med så stort samhälleligt mervärde? Och varför skiljer det sig från övriga Nordiska länder? För att försöka få svar på det arrangerar Malmö Tillsammans en "kunskapsresa" i ämnet.

– Här finns absolut potential att bidra till mer hållbar verksamhet, som vi både vill undersöka och utveckla vidare. Därför träffas vi under våren för att lära mer tillsammans utifrån både lokala, nationella och internationella perspektiv, säger Nils Phillips, projektledare för initiativet Malmö Tillsammans.

Den första, av totalt fyra träffar, ägde rum den 16 februari med gästerna Lena Wetterskog Sjöstedt, direktor för Skåne Stadsmission, och Peter Andersen, VD för Hyllie Park.

I februari i år lämnade Finansdepartementet en lagrådsremiss med syfte att underlätta för idéburna verksamheter i upphandlingen av välfärdsinsatser, något som Lena Wetterskog Sjöstedt tog upp. Hon menar att det är efterlängtat bland idéburna aktörer eftersom de idag möts av många svårigheter.

– Många säger att det beror på krånglig lagstiftning. Jag tror också att det handlar om okunskap både hos offentlig och idéburen sektor, och en okunskap allmänt i samhället kring vad en idéburen organisation är. Och jag tror även att det handlar om rädsla, det händer ofta att offentlig sektor inte vågar gå in i samarbete med en idéburen organisation, berättade hon.

Malmö Tillsammans andra träff i ämnet sker digitalt den 14 mars. Då kommer Ulrika Stuart Hamilton, generalsekreterare för Famna, att berätta om det nationella initiativet Tio2030 - med ambitionen att Idéburen Välfärd ska utföra 10 procent av välfärden år 2030 - och Marika Markovits, Svenska Kyrkan, för att berätta om Nystas rapport: Välfärd i förändring.

Länk till träffen den 14 mars kl. 14.30-16.00: https://us06web.zoom.us/j/85437637849