Eva Loubani, ny VD för Malmö Citysamverkan

Eva Loubani blir ny VD för Malmö Citysamverkan

Eva Loubani har utsetts till ny VD för Malmö Citysamverkan. Eva kommer närmast från Randstad Sweden i en roll som Sales Manager. Under styrelsens rekryteringsprocess var det Evas kommersiella erfarenhet, drivkraft att utveckla och hennes tydliga ambassadörskap för Malmö som slutligen avgjorde tillsättningen av vd-rollen.

Eva ersätter Pia Sandin, som efter nästan 19 år som VD för Malmö Citysamverkan lämnar sitt uppdrag. Pia arbetar kvar som VD i bolaget fram till mitten av juni för att avsluta större projekt och säkerställa en välordnad överlämning till Eva Loubani, som börjar den 22 juli.

Eva Loubani har många års erfarenhet från business-to-business där hon bland annat arbetat med avtal, varumärkesbyggande samt mångfald, inkludering och jämlikhet på arbetsmarknaden. Hon har tidigare erfarenhet av butiksarbete samt andra roller som inneburit mycket nätverkande, förhandling och ledarskap.

Stadskärnans vision är ”Malmö City – för alla att älska och återuppleva” och Eva är full av förväntan och entusiasm över att samla sina krafter i Malmö, för Malmö. Rollen som VD innebär att leda en organisation bestående av fem personer och samarbeta med såväl näringsidkare, Malmö stad och en rad andra aktörer med engagemang i Malmös stadskärna:

- Malmö är en stad berikad av mångfald, ett kulturarv och ett växande näringsliv. Som pricken över i har vi ett geografiskt läge med portar till och från Europa – med andra ord är vi omringade av möjligheter i citys alla hörn. Mitt uppdrag är att tillsammans med mina kollegor och i samverkan med Malmös drivkrafter fånga dessa möjligheter så att stadskärnan alltid är i framkant och därmed når sin fulla potential, säger Eva Loubani.

Malmös stadskärna och organisationen har de senaste åren genomgått en strukturutveckling som bidragit till att city numera även är en social och kulturell mötesplats. Arbetet i Malmö Citysamverkan har inneburit såväl strategiskt varumärkesfokus och nya samverkansmodeller som områdesutveckling och förbättringar i stadsmiljön. Allt baserat på samverkan mellan flera parter inom offentlig och privat sektor. Detta har lett till ett ökat antal besökare och ett välmående lokalt näringsliv, men också att Malmö utsågs till Årets Stadskärna 2023.

- Malmös stadskärna och organisationen i Malmö Citysamverkan har de senaste åren utvecklats på otroligt många plan. Nu fortsätter resan med Eva vid rodret, vilket vi ser ska kunna innebära både fortsatta framgångar och nytänk, säger Eric Sjöstedt, ordförande Malmö Citysamverkan och Affärschef Handel Vasakronan.

Malmö Citysamverkans styrelse vill tacka Pia Sandin för hennes hängivna ledarskap och betydande bidrag till stadskärnans framgång.

För mer information kontakta: Eva Loubani, VD Malmö Citysamverkan, 0722-500 567 eller eva.loubani@malmocity.se
Eric Sjöstedt, ordförande Malmö Citysamverkan och Affärschef Handel Vasakronan, 040 691 7172 eller eric.sjostedt@vasakronan.se