EM-finalrepris i Malmö Arena när Sverige möter Spanien i EHF Euro Cup!

EM-finalrepris i Malmö Arena när Sverige möter Spanien i EHF Euro Cup!

En ny landslagsturnering tar form på herrsidan. Sverige och de övriga tre direktkvalificerade länderna för EM 2020 – Spanien, Norge och Österrike – kommer att under tre landslagsveckor 2018 och 2019 spela EHF Euro Cup. Sveriges första match i turneringen spelas mot Spanien i Malmö Arena den 24 oktober.

På torsdag lottas grupperna till kvalspelet till EM 2020 som går av stapeln i Sverige, Norge och Österrike. Värdnationerna, liksom Spanien som besegrade Sverige i EM-finalen i januari, är direktkvalificerade för EM-slutspelet och kommer att på vägen dit spela en nyinrättad turnering, EHF Euro Cup, under samma veckor som övriga nationer kvalspelar.

Det innebär en hemma- och en bortamatch under de tre kvalperioderna, totalt sex matcher för respektive lag.

EHF Euro Cup inleds med en repris av EM-finalen. Sverige och Spanien gör upp i Malmö Arena den 24 oktober, på samma plats där lagen också möttes i OS-kvalet 2016. Det utvecklades till en riktig rysare där Niclas Ekbergs straffmål i slutsekunderna tog Sverige till OS, medan Spanien missade turneringen.

Biljetterna till Sverige–Spanien den 24 oktober släpps den 30 april via ticketmaster.se