Malmöförfattaren Henrik Bromanders nyskrivna psykologiska thriller-pjäs om klimathot, bedrägeri och dubbelspel får urpremiär på Intiman den 17 januari 2025.

Nyskriven psykologisk thriller om klimathot, bedrägeri och dubbelspel.

Hungerstenarna är en nyskriven pjäs av Malmöförfattaren Henrik Bromander som får sin urpremiär på Intiman den 17 januari 2025. Det är en psykologisk thriller om klimathot, bedrägeri och dubbelspel. Pjäsen utspelar sig i välkända miljöer i ett nutida Malmö. Teamet bakom uppsättningen består av regissören John Hanse, kompositören och ljuddesignern Jonas Åkesson samt scenografen Maja Kall. Biljetterna släpps idag den 15 oktober.

Peter är en medelålders man som arbetar med att kartlägga hot mot rikets säkerhet. Anna bor i ett kollektiv på Möllan och kämpar för att stoppa oljeindustrin. När Peter avlyssnar Anna och hennes kamrater väcks en fascination som snart slår över i besatthet och ostoppbar åtrå:

”Hungerstenarna är en berättelse om radikalisering i en tid när allt är ställt på sin spets. Säkerhetspolisen Peter och aktivisten Anna är på ytan helt olika och verkar stå på motsatta sidor av spelplanen, allt är upplagt för att de ska hata varandra och ändå gör de inte det utan till en början tvärtom. De bär båda på sina sår, sitt bagage och de möts i den oro för vart vi är på väg med vår planet som gör oss alla så små och betydelselösa medan sekunderna tickar på mot slutet för den värld som vi känner. Det handlar också om vad vi är beredda att offra, av oss själva, av våra medmänniskor, av vår trygghet och våra ideal för något som är större än oss själva”, säger författaren Henrik Bromander.

Regissören John Hanse och kompositören och ljuddesignern Jonas Åkesson skapade 2022 publiksuccén Gasljus: Malmö på Malmö Stadsteater, även den med manus av Henrik Bromander. Nu är de tillbaka och står tillsammans för konceptet till Hungerstenarna:

”På Intimans scen vill vi låta publiken komma nära en värld där åtrå och politisk övertygelse blandas ihop och där alla övervakar alla. I filmiska klipp följer vi Peter när han går vilse i en förbjuden värld som han tidigare bara följt via dolda mikrofoner från sitt trygga kontor på SÄPO. Med scenografi och ljuddesign döljer och exponerar vi delar av skeenden och växlar perspektiv mellan de som lyssnar och de som blir avlyssnade i ett Malmö där ingen längre vet vem som står på vilken sida”, säger John Hanse och Jonas Åkesson.

Vad är hungerstenar?

I perioder av svår torka har människor i Europa under århundraden huggit in meddelanden och budskap till kommande generationer i stora stenar på botten av floder och sjöar. En av de mest kända stenarna ligger i floden Elbe med inskriptionen "Wenn du mich siehst, dann weine” – ”Om du ser mig, så gråt.” De kallas hungerstenar och vittnar om forna tiders naturkatastrofer, som ledde till missväxt och vållade hungersnöd. Under värmeböljan sommaren 2022 blev vattennivån på många håll så låg att stenarna dök upp igen.

Hungerstenarna får sin urpremiär på Intiman den 17 januari 2025. I föreställningen medverkar Erik Borgeke, Hanna Carlsson, Josefin Iziamo, Erik Olsson, Nathalie Ifter Salomonsson, Sandra Stojiljkovic och Olof Yassin.

För ytterligare information, kontakta:

Carin Hebelius, pressansvarig
carin.hebelius@malmostadsteater.se, 0702-274238

Henrik Bromander
Författare

Henrik Bromander är författare, serietecknare och dramatiker verksam i Malmö. Han debuterade 2005 med serieboken Hur vi ser på varandra. Sedan dess har han släppt ytterligare fyra serieböcker, bland annat den uppmärksammade Smålands mörker, som handlar om en homosexuell fascist från Nässjö. Henrik Bromander debuterade skönlitterärt 2009 med novellsamlingen Det händer här. Han har också gett ut ytterligare tre novellsamlingar samt flera romaner bl a Riv alla tempel, som handlar om bodybuilding och urspårade kroppsideal, och Vän av ordning, som handlar om näthat. 2021 kom romanen Skymningstid, om hemliga nätverk och underjordiska celler mitt i välfärdssamhället.

Henrik Bromander är även verksam som dramatiker, och skrev manus till succén Gasljus: Malmö som sattes upp på Malmö Stadsteater 2022. Han har också bl a skrivit pjäserna Smålands mörker, Våld & pedagogik och Högspänning.

John Hanse
Regissör

John Hanse har regisserat ett antal uppmärksammade och prisbelönta föreställningar med kollektivet Public Plot och den fria teatergruppen Banditsagor. Inom sitt doktorandarbete på Teaterhögskolan i Malmö har John varit med och skapat föreställningarna Våld & pedagogik och Kropp & straff som också släpptes i bokform 2022 av honom och författaren Henrik Bromander. På Malmö Stadsteater har han tidigare regisserat bl a Gasljus: Malmö (2022).

Jonas Åkesson
Kompositör, ljud- och videodesigner

Jonas Åkesson är kompositör, ljud- och videodesigner inriktad på scenkonst. Han har varit verksam i ett femtiotal produktioner sedan 2009, i frigrupper och vid institutioner. Jonas är med i scenkonstkollektivet Public Plot som ligger bakom t ex Vita Nätter som spelades med hörlurar i en bar samt bilföreställningarna Blue dreams och Gul framtid. På Malmö Stadsteater har han gjort ljud och musik till Den stora sprickan, Gasljus: Malmö m fl.

HUNGERSTENARNA
Av Henrik Bromander

Urpremiär på Intiman 17 januari 2025

När du sa att du vågade vad som helst med mig, menade du verkligen det? Säkerhetspolisen Peter ställs inför frågan från den unga klimataktivisten Anna i Malmöförfattaren Henrik Bromanders nyskrivna psykologiska thriller om klimathot, bedrägeri och dubbelspel. Pjäsen utspelar sig i välkända miljöer i ett nutida Malmö.

Peter är en medelålders man som arbetar med att kartlägga hot mot rikets säkerhet. Anna bor i ett kollektiv på Möllan och kämpar för att stoppa oljeindustrin. När Peter avlyssnar Anna och hennes kamrater väcks en fascination som snart slår över i besatthet och ostoppbar åtrå. Och när Annas och Peters vägar möts inleder de mot alla odds en relation byggd på lika delar, lögn, desperation och radikalism.

Hungerstenarna är en föreställning om de som försöker göra något åt vår hopplösa situation i en tid när mänskligheten håller på att utplåna sig själv. Det är en smutsig och paranoid kärlekshistoria om att lyssna och se, om hopp och förtvivlan, och om hunger och törst i samhällskollapsens tidevarv.

Text: Henrik Bromander
Regi och koncept: John Hanse
Koncept, komposition och ljud: Jonas Åkesson
Scenografi och kostym: Maja Kall
Ljus: Marcus Philippe Gustafsson
Mask: Therese Jansson
Dramaturg: Anton Elmgren
I rollerna: Erik Borgeke, Hanna Carlsson, Josefin Iziamo, Erik Olsson, Nathalie Ifter Salomonsson, Sandra Stojiljkovic, Olof Yassin.