Mari Götesdotter spelar Blanche i Tennessee Williams Linje Lusta, i regi av Eva Dahlman, som får premiär på Intiman den 5 oktober. Foto: Johan Sundell

Linje Lusta och Vildanden – efterlängtade klassiker på Intiman det kommande teateråret!

En klassiker tar ofta upp allmänmänskliga eviga frågor som fortsätter att vara relevanta i alla tider, som till exempel maktbegär, kärlek, svartsjuka, frigörelse, sorg och familjerelationer. Malmö Stadsteater håller de klassiska pjäserna levande, och på scenen Intiman kommer publiken under kommande teatersäsong bland annat få njuta av två efterlängtade sådana – Linje Lusta av Tennessee Williams, och Henrik Ibsens Vildanden. Idag släpps biljetterna till båda pjäserna!

Tennessee Williams klassiker Linje Lusta är en av 1900-talets viktigaste pjäser. Den har vunnit otaliga priser sedan debuten 1947, och fortsätter ha samma kraft och inverkan på sin publik som när den först spelades. När Blanche oväntat kommer och besöker sin lillasyster Stella och hennes man Stanley släpar hon med sig det förflutna in i deras lilla hem. Blanche kan förvandla vardagen till något fantastiskt och spännande, men Stanley uppskattar inte riktigt gästen som verkar ha flyttat in för gott. Stella hamnar i kläm mellan Blanche och Stanley, och står mitt i en kraftmätning mellan de två människor hon älskar allra mest i världen.

För regin står Eva Dahlman och först ville hon inte alls sätta upp pjäsen:

”När Kitte Wagner, Malmö Stadsteaters förra chef, ringde och frågade om jag ville sätta upp Linje Lusta tackade jag nej, och att det ville jag absolut INTE göra. Människorna i pjäsen provocerade mig något helt otroligt. Textens teman retade mig ännu mer. Och medan jag förklarar ingående hur irriterande Linje Lusta är, hör jag plötsligt, eller VET jag, att den här föreställningen måste jag göra.

Jag känner de här människorna.
Jag förstår den här texten på ett närmast fysiskt sätt.
Försöken att leva i den totala kärleken tills verkligheten knackar på. Att tappa fotfästet helt och hållet, men aldrig aldrig ge efter. Alltid kämpa sig framåt.
Att vilja ha roligt. Spela. Dansa.
Att vara rädd. Att vara hård. Att rädda sig själv och offra andra.
Att vara lycklig. Att älska.
Att vilja ha.
Att begära.”

Regissören Eva Dahlman har tidigare satt upp publiksuccénMåsen (2021) på Malmö Stadsteater. Blanche spelas av Mari Götesdotter, hennes lillasyster Stella av Klara Hodell och Stanley av Martin Hendrikse. I övriga roller syns Erik Borgeke, Göran Dyrssen, Kajsa Ericsson, Rasmus Savic, och Tim Håkansson (statist). Linje Lusta får premiär på Intiman den 5 oktober 2024.

”Tar du livslögnen från en genomsnittsmänniska tar du omedelbart lyckan från denne”, är den klassiska repliken ur Henrik Ibsens familjedrama Vildanden från 1884. Familjen Ekdal lever till synes ett ganska bekymmersfritt liv tills vännen och idealisten Gregers Werle kommer på besök. Han vill befria sin barndomsvän från de mörka hemligheterna som hans lyckliga familjeliv bygger på, men bör sanningen alltid avslöjas vad det än kostar?

Regissören Stefan Pucher är en av Tysklands största teaterregissörer och känd för att experimentera med klassikerna. Puchers teateruppsättningar är ofta starkt visuellt samtida och tekniskt nyskapande med mycket svart humor. Han har vunnit flera prestigefyllda priser och bl a utsetts till Årets regissör av teatertidskriften Theater Heute. Våren 2022 gästade han Malmö Stadsteater första gången med uppsättningen av Borkmania, hans expressiva och humoristiska version av Henrik Ibsens John Gabriel Borkman.

Stefan Puchers version av Ibsens Vildanden får premiär på Intiman den 1 mars 2025, och i rollerna ser vi Karin Lithman, Johannes Wanselow, Viktor Nyström Sköld, Susanne Karlsson, Ida Knapp Drougge m fl.

Carin Hebelius, pressansvarig
carin.hebelius@malmostadsteater.se, 0702-274238

LINJE LUSTA
Av Tennessee Williams
Premiär på Intiman 5 oktober 2024
Förlag: Nordiska ApS
Översättning: Kerstin Gustafsson
Bearbetning och regi: Eva Dahlman
Scenografi och kostym: Karin Betz
Ljus: Ellen Ruge
Mask: Åsa Trulsson
Dramaturg: Anton Elmgren
I rollerna: Mari Götesdotter, Klara Hodell, Martin Hendrikse, Erik Borgeke, Göran Dyrssen, Kajsa Ericsson, Rasmus Savic, Tim Håkansson (statist).

VILDANDEN
Av Henrik Ibsen
Premiär på Intiman 1 mars 2025
Bearbetning: Malte Ubenauf
Regi: Stefan Pucher
Scenografi: Nina Peller
Kostym: Annabell Witt
Komposition och ljud: Christopher Uhe
Video: Ute Hall, Hannes Francke
Ljus: Stuart Bailes
Mask: Josefine Larsen
Dramaturg: Anton Elmgren
I rollerna: Karin Lithman, Johannes Wanselow, Viktor Nyström Sköld, Susanne Karlsson, Ida Knapp Drougge m fl.

Malmö Stadsteater spelar nyskriven dramatik varvat med klassiker på tre scener: Hippodromen, Intiman och Studion.