Under en ceremoni den 13 juni i Lovisa Ulrikas matsal på Kungliga slottet delade Kungen ut H.M. Konungens medalj till Malmö Stadsteaters teaterchef Petra Brylander. Foto: Jonas Borg

Kunglig medalj till Petra Brylander

Teaterchef och skådespelare Petra Brylander har förlänats H.M. Konungens medalj av 8:e storleken i Serafimerordens band. Hon får medaljen för förtjänstfulla insatser som teaterchef.

Under en ceremoni den 13 juni i Lovisa Ulrikas matsal på Kungliga slottet delade Kungen ut medaljerna H.M. Konungens medalj och Litteris et Artibus. Förutom Petra Brylander förlänades också bl a artisten och modeskaparen Christer Lindarw, kocken och programledaren Tina Nordström, förbundskapten Janne Andersson, författaren och fd ständige sekreteraren i Svenska akademien Peter Englund.

H.M. Konungens medalj, tidigare kallad Hovmedaljen, har förlänats för särskilda förtjänster i samhället sedan år 1800. Medaljen Litteris et Artibus instiftades 1853 och utdelas för framstående konstnärliga insatser inom främst musik, scenisk framställning och litteratur.

Petra Brylander är sedan 1 juni 2024 ny VD och konstnärlig ledare för Malmö Stadsteater. Hon är en mycket erfaren ledare och chef. Petra Brylander har sedan 2016 varit teaterchef för Uppsala stadsteater, och dessförinnan var hon teaterchef för Malmö Stadsteater mellan åren 2007–2016. Hon har uppmärksammats för sitt goda ledarskap, och för sin förmåga att upptäcka nya förmågor för teaterscenen. Hennes konstnärliga vision är att skapa utmanande repertoar och att använda hela teatern och alla scenkonstens språk för att skapa gränsöverskridande produktioner. Hennes engagemang för teater och scenkonst inbegriper också publiken och vad det innebär för en teater att vara en central mötesplats i staden.

Petra Brylander är vice ordförande i bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Scenkonst och var tidigare ordförande i medlemsorganisationen Scensverige. Hon är utbildad skådespelare på Teaterhögskolan i Malmö, och har arbetat som skådespelare inom teater, TV, film och radio, och har gått Svensk Scenkonsts ledarskapsprogram, Framtidens ledare inom kultur – kvinnor.

Petra Brylander har dessutom skrivit för scen och radio, undervisat på teaterhögskolorna i Malmö och Luleå och föreläser regelbundet om ledarskap och konstnärligt processarbete.