Vinnaren av årets Sustainable City Development Award blev ett boprojekt i finländska Viikki

Boprojektet i finländska Viikki vann årets upplaga av Sustainable City Development Award som presenterades i samband med att hållbarhetskonferensen avslutades. Åtta olika projekt, från olika platser i Europa, var nominerade till priset. Det är första gången priset delas ut. Juryn har utgått ifrån fyra olika huvudområden: socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbar utveckling, och att det ska vara attraktivt boende. Malmös kommunalråd med ansvar för boende och stadsmiljöfrågor Anders Rubin delade ut priset. - Framförallt är det viktigt att synliggöra projekt som ligger i framkant när det gäller hållbar utveckling, säger Anders Rubin. En chans att synliggöra teamen bakom - Det betyder otroligt mycket för teamet som ligger bakom ett projekt att det uppmärksammas. Det finns inte så många sätt att synliggöra det hårda arbete som ligger bakom, säger Anders Rubin. Bakom tävlingen står IVL Svenska Miljöinstitutet och Malmö stad och alla kandidaterna till priset finns publicerade på www.malmo.se/sustainablecity Slutsatser från Sustainable City Development -07 Temat för konferensen har fokuserat på att göra det hållbara attraktivt. Slutsatserna från konferensen är att barriärer behöver överbryggas, hållbarhet behöver synliggöras och goda exempel lyftas fram, och att det krävs att flera olika aktörer samarbetar för ett positivt resultat. Bakgrund Det här är andra gången som konferensen Sustainable City Development anordnas och årets tema är “Making sustainability attractive”. Här presenterades det senaste inom området hållbar utveckling, bland annat exempel på framgångsrikt samarbete mellan den privata och offentliga sektorn. 450 deltagare från hela världen deltog i konferensen som innehöll 17 workshops, 10 studieturer och utställningar. Kontaktinformation Pressansvarig: Dick Fredholm, Malmö stad 0733 504 605, dick.fredholm@malmo.se För kommentarer kring priset: Organisatör: Per-Arne Nilsson, Miljöförvaltningen, Malmö stad 0706 589 951, per-arne.nilsson@malmo.se Åke Iverfeldt, vice VD IVL Svenska Miljöinstitutet, 08-598 563 13 Ivana Kildsgaard, arkitekt, IVL Svenska Miljöinstitutet, 08-598 563 41 Internet Mer information på konferensens hemsida: www.malmo.se/sustainablecity