Vi uppmärksammar Hyllie stationstorg

Vi uppmärksammar Hyllie stationstorg

På tisdag den 6 december mellan klockan 16-19 uppmärksammar Malmö stad Hyllie stationstorg genom att finnas på plats och bjuda pendlare och hockeygäster m.fl. på rostade kastanjer.

Om Hyllie stationstorg

Berättelsen om Hyllie stationstorg bör­jade år 2006 då Malmö stad utlyste en tävling för torget som skulle bli hjärtat i det nya Hyllie. Sweco arkitekter vann tävlingen med Thorbjörn Andersson som ansvarig landskapsarkitekt. Det vinnande förslaget hade mottot Fagus som är det vetenskapliga namnet för bok.

Torget är 10 000 kvm stort, ungefär lika stort som Gustav Adolfs torg i Malmö. Mitt på torget ligger Hyllie station, som varje dag tar emot ca 8 500 resande.

Torget ska kunna hantera drygt 15 000 arenabesökare men ändå kännas tryggt och ombonat när färre människor vistas där. Bokskogen är ett sätt att tackla den utmaningen.

När arbetet med torget satte igång var bokträdens överlevnad den första och kanske största utmaningen man ställ­des inför. Man har gjort allt för att skapa en miljö som gör att bokträden tror att de fortfarande växer i skogen.

När mörkret faller och nattbelysningen tänds genomgår torget en förvandling. En stjärnhimmel tänds över träden och ett konstgjort månljus lyser på trädkro­norna.

För mer information kontakta

Erland Weerasinghe, Malmö stads gatukontor, 0709-342166 mellan klockan 14.30-16.30

Eva Delshammar, projektledare, Malmö stads gatukontor, 0709-341586 före 14.30 och efter 16.30

Peter Gustafsson, projektledare, Malmö stads gatukontor, 0709-341377 före 14.30 och efter 16.30