Vi slår ett slag för kollektivtrafiken i Malmö!

Nu förändras gatubilden i Malmö. Tekniska nämndens ordförande Emmanuel Morfiadakis slår ner första pålen för bussbron. Bron byggs som en förlängning av Prostgatan och löper över kanalen till stationssidan. När: Klockan 11.00 onsdagen den 23 januari 2008 Plats: NCC:s byggbodar på Norra Vallgatan ( vid ST: Getrudsgatan ) Därmed påbörjar gatukontoret vad som sk all bli en satsning på ökad framkomlighet för kollektivtrafiken i Malmö. -Allt fler väljer att åka buss i Malmö, vilket är glädjande. Malmö växer snabbt och infrastrukturen måste planeras efter behoven, säger Emanuel Morfiadakis. Tekniska nämndens ordförande Emanuel Morfiadakis bjuder tillsammans med Skånetrafikens planeringschef Kerstin Gustafsson och NCC:s regionchef Sture Östlund in till pressvisning på onsdag klockan 11.00. Välkomna! Malmö blir en bro rikare. Och framkomligheten för kollektivtrafiken ökar. Beräknad busstrafik på bron är närmare 2000 bussar per dygn när centralplans nya östra del är färdigställd 2011. Bron kommer stå färdig 2009 och kommer fram till Citytunnels öppnande vara tillgänglig för gående, cyklister samt bil och taxiangöring. Bron blir Malmös 19:e kanalbro som löper runt innerstaden. Bron byggs som en 67 meter lång plattbro med en fri bredd på 16 meter. För ytterligare information kontakta: Projektledare: Conny Ragnarp, 0708-341500, Inform atör Linda Johnson 0709-34 21 80