Vattenpark anläggs i Hyllie

Tekniska nämnden beslutade den 10 juni 2009 att godkänna programförslag och finansiering av anläggandet av en vattenpark i Hyllie. Parken kommer att vara placerad i anslutning till Hyllie vattentorn. Investeringen beräknas till 40 miljoner kronor, som fördelas mellan Malmö stad och VA Syd.

Malmö arena har invigts och i december 2010 öppnar Hyllie citytunnelstation. När Hyllie centrumområde successivt byggs ut behöver även de allmänna ytorna i området ställas i ordning. I den fördjupade översiktsplanen för stadsområdet har i anslutning till Hyllie vattentorn reserverats ett område för allmän park och närmiljö till vattentornet.

VA Syd och gatukontoret har inom ramen för Hyllieprojektet gemensamt utvecklat programmet för parken, med det gemensamma konceptet "vattenpark". Som utredare har C Wingren Landskap anlitats.

Idén till en pedagogisk vattenpark väcktes av VA-verket i slutet av 1990-talet. VA-verket hade då för avsikt att i egen regi anlägga och driva en vattenpark intill Hyllie vattentorn. Förslaget kunde emellertid inte genomföras förrän planstruktur och markanvändning för Hyllie centrumområde hade utretts och lagts fast.

Så ska Vattenparken se ut

Parken är grön och robust och i den norra delen utformad som en vanlig park. En lång kanal löper som ett sammanhållande element från den sydvästra delen av parken fram till vattentornet.

En serie vattenhändelser börjar vid entrén i parkens sydvästra hörn. Entrén till parken består av en vattenvägg, som tillfälligt öppnar sig så att besökarna kan göra entré i parken. En rad olika vattenfontäner och vattenutkastare leder besökarna vidare fram till parkens centrum.

Det pedagogiska konceptet bygger på att en vattenlektion lätt ska kunna genomföras i parken med hjälp av information på internet och enkla instruktioner som återfinns vid tio punkter i parken. Huvudmålgruppen är barn i grundskolan, men alla besökare ska kunna lära sig något nytt om vatten.

VA Syd behöver en ny byggnad för att driva pedagogisk verksamhet i. Byggnaden placeras till största delen under jord och ska integreras med vattenparkens innehåll och gestaltning.

Finansiering

Investeringen för att projektera och bygga Vattenparken är beräknad till cirka 40 miljoner kronor. Utöver det avser VA Syd också att investera i den byggnad som ska vara en del av det pedagogiska projektet.

Förhandlingar om finansiering av Vattenparken har förts mellan VA Syd och Malmö stad. Det har gällt VA Syds köp av tomtmarken till Hyllie vattentorn och den planerade byggnaden i vattenparken. Förhandlingarna har också förts om nivån på VA Syds bidrag till investeringarna i parken och till framtida drift och tillsyn av Vattenparken.

Köpeskillingen för tomtmarken föreslås till 20 miljoner kronor och VA Syds bidrag till investeringen föreslås uppgå till 8 miljoner kronor.

Av bruttoinvesteringen i Vattenparken täcks alltså 8 miljoner kronor av VA Syd. 26 miljoner kronor fördelas på byggrätterna i Hyllieprojektet, bland annat försäljningen av tomten till vattentornet. Resterande 6 miljoner kronor utgör nettoutgiften för gatukontorets utbyggnadsinvestering.

Driftskostnaderna, som ska fördelas mellan VA Syd och Malmö stad, har preliminärt beräknas till en miljon kronor, exklusive kostnad för tillsyn.

Tidplan

Hyllieprojektet kommer nu att handla upp projekteringen. Byggstart för de delar som inte kräver detaljplan planeras till senhösten 2009. Stadsbyggnadskontoret har påbörjat arbetet med detaljplan för parken.

Ytterligare upplysningar

Emmanuel Morfiadakis, tekniska nämndens ordförande, 0708-343112

Gunnar Ericson, stadsträdgårdsmästare, gatukontoret 040-341937, 0708-341397

Dokumentet "Vattenparken i Hyllie, program 2009-04-02" finns att hämta på Malmö stads ftp-server. Kontakta Annika Abrahamson, informationschef gatukontoret, 040-34 13 96, annika.abrahamson@malmo.se