Vänskapsparken invigs lördagen den 19 juni

Vänskapsparken invigs lördagen den 19 juni

Lördagen den 19 juni blir det invigning av Vänskapsparken i Rosengård. Invigningstalet hålls kl 12 av kommunfullmäktiges ordförande Ilmar Reepalu. I samband med invigningen öppnar också Varda, ett infocenter och mötesplats som ligger i anslutning till parken.

Det här är Vänskapsparken

I juni 2008 övertog gatukontoret driften av parken från de närliggande fastighetsägarna MKB, Contentus och Newsec. Under hösten samma år genomfördes en medborgardialog och parken har därefter rustats upp efter önskemål från invånarna. Samma dag genomfördes även en namngivningstävling där Vänskapsparken segrade. De boende hade många förslag och lekplats, multisportarena, nya grillplatser och upprustning av scenen är några av förslagen som projektledaren och landskapsarkitekten Karin Sjölin från gatukontoret tagit till vara på.

- Vi har ritat parken utifrån de idéer som kom fram under medborgardagen, och det har varit väldigt viktigt för mig att de som bor i området ska känna att det är deras park, säger Karin Sjölin.

En trygg mötesplats

Förslagen var många, men ett önskemål var extra tydligt, säger Marie Hendra avdelningschef för Förebyggande och fritid, Rosengårds stadsdelsförvaltning.

- Det var många som uttryckte att det är viktigt att parken känns trygg. Man vill kunna känna sig säker här. Därför kommer parken att bli mer öppen och tillgänglig att röra sig i. Människor i rörelse skapar trygghet.

Vänskapsparken invigs kl 12-17 med en stor fest. Förutom invigningstal bjuds det bland annat på musik och dans på scen, tävlingar och turneringar på den nya multisportarenan och en utställning om parkens förvandling.

För mer information kontakta:

Karin Sjölin, landskapsarkitekt på gatukontoret, 0709-34 16 86, karin.sjolin@malmo.se

Fredrik Hansson, information/maknadsföring på gatukontoret, 0709-34 14 79, fredrik.hansson@malmo.se