Det nästan färdigställda insektshotellet vid väderkvarnen Slottsmöllan. Foto: Mats Lundqvist

Välkommen till invigningen av insektshotellet i Slottsträdgården

Det har surrats om det ett tag – det stora insektshotellet i Slottsträdgården. Nu är det dags att inviga det! Den 14 november får alla insektsälskande Malmöbor chans att slutföra hotellet samtidigt som vi inviger vad som kommer att bli världens största insektshotell.

Alla besökare under invigningen har möjlighet att själva hjälpa till med att färdigställa den sista delen av det 25 kubikmeter stora insektshotellet. Till sin hjälp har de utesnickarna som har byggt insektshotellet.

– Det är roligt att vi även får möjlighet att involvera Malmöborna i arbetet. Jag hoppas att många tar chansen att vara med och bidra till att skapa ett nytt habitat för insekter och passar på att lära sig mer om hur viktigt det är med ett balanserat ekosystem, berättar Lina Hirsch, trädgårdsingenjör i Slottsträdgården.

Efter att hotellbygget är klart kommer en invigningsceremoni hållas där olika representanter från Malmö stad berättar om projektet. Invigningen avslutas med att Frida Trollmyr, kommunalråd för kultur- och fritidsfrågor, klipper bandet och officiellt inviger insektshotellet.

Idén till insektshotellet kom under en trädkonferens 2018 där trädgårdsingenjörerna Lina Hirsch och Linnéa Dickson från Slottsträdgården deltog. Lina vände sig sedan till Mikael Molin, arbetsledare för utesnickarna, för att bygga vad som kommer bli världens störta insektshotell.

Hela arbetet har präglats av ett tydligt hållbarhetstänk - både ur ett ekologisk, ekonomiskt och socialt perspektiv. Bland annat har det använts återvunnet material, skapats meningsfull sysselsättning för en arbetsmarknadsinsats och framförallt skapat ett nytt habitat för insekter mitt i Malmö.

Schema för invigningen

• 12.45-13.45 – Insektshotellet färdigställs med hjälp av besökare på plats tillsammans med snickarna som byggt insektshotellet
  • 14.00-14.20 – Invigningsceremoni

Slottsträdgårdens äng, nära väderkvarnen Slottsmöllan.

Närvarande från Malmö stad

• Frida Trollmyr, kommunalråd för kultur- och fritidsfrågor
  • Linnéa Dickson och Lina Hirsch från Slottsträdgården, fastighets- och gatukontoret
  • Martin Andersson, sektionschef för arbetsmarknads- och socialförvaltningen