Vad är ett hållbart liv? Nu öppnar två utställningar på Malmö Museer som berättar om människan och hennes livsmiljö.

Den 29 november, lagom till FN:s miljökonferens i Köpenhamn, öppnar Malmö Museer två utställningar i Fotografins rum. De belyser hållbarhet ur olika perspektiv. Pripyat - tusen år av ensamhet och Rosengård en vanlig dag ställer frågor kring hot och möjligheter. Hur ska vi greppa de komplexa utmaningar vårt samhälle står inför idag? Hur påverkar våra dagliga val våra liv idag och i framtiden?

Pripyat - tusen år av ensamhet problematiserar kärnkraften både ur ett globalt och individuellt perspektiv. Utställningen ställer frågor kring hur vi förhåller oss till grunden för vår existens och tar utgångspunkt i en förgiftad stad. Under fyra dagar i augusti 2009 besökte Merja Diaz, fotograf, och Kristina Berggren, intendent, från Malmö Museer staden Pripyat och zonen kring den havererade reaktorn i Tjernobyl. Pripyat - tusen år av ensamhet visas 29 november 2009 - 9 maj 2010.

Rosengård en vanlig dag berättar om människor som lever i en omtalad stadsdel i Malmö och på det vardagliga liv som inte hamnar i nyhetsflödet. Ett tjugotal personer har av journalisten Maria Rydhagen och fotografen Thomas H Johnsson under en dag fått frågan: "Vad händer i dag?". Rosengård en vanlig dag visas 29 november 2009 - 28 mars 2010.

Den 8 november invigdes också Den hållbara staden på Kommendanthuset på Malmö Museer. Den hållbara staden är en del av satsningen Klimat Malmö, läs mer på malmo.se/klimat. Med de två nya utställningarna i Fotografins rum så löper nu ett klimat- och hållbarhetsfokus genom Kommendanthusets samtliga utställningar.

Pressvisning
Onsdag 25 november kl 11.00 i Fotografins rum, Kommendanthuset, Malmö Museer. Deltar gör bland annat Maria Rydhagen och Thomas H Johnsson.

Merja Diaz, Malmö Museer, 0708 - 24 44 54.

Invigning
Utställningarna invigs den 29 november kl 14.00 av Ann Heberlein, forskare i etik och skribent.

Mer information om utställningarna i Fotografins rum

Pripyat - tusen år av ensamhet
Lördagen den 26 april 1986 klockan 01.23:17 havererade reaktor nr. 4 i Tjernobyl i norra Ukraina. Katastrofen var ett faktum. Radioaktivt stoft spreds med vindarna. Hundratusentals människor exponerades för radioaktivitet både i forna Sovjetunionen och i många länder i Europa. Enorma arealer blev till obrukbar mark. Människor och djur blev till tickande strålskadebomber.

Pripyat -1000 år av ensamhet berättar i bild och text om den evakuerade staden Pripyat i ett förgiftat landskap tre kilometer från kraftverket. Merja Diaz (fotograf) och Kristina Berggren (intendent) från Malmö Museer besökte den avstängda zonen under fyra dagar i augusti 2009.

Rosengård en vanlig dag
När journalister kommer till Rosengård har det nästan alltid begåtts något brott. Upplopp och kravaller. Journalister pratar med folk som bor mitt i bland de folk som är upprörda, folk som vill flytta ifrån området, "så här kan man ju inte ha det".

Maria Rydhagen:
Vid ett av alla dessa tillfällen i Rosengård stötte jag på en tonårsflicka.
- Kan du inte komma hit nästa vecka? sa hon.
- Vad händer då, menar du?
- Ingenting, sa hon. Men när ni kommer hit har det alltid hänt något dåligt. Nästa vecka händer det kanske ingenting. Kan ni inte komma då?

Vi lever i en tid av ständigt bild och nyhetsflöde, reportage från alla jordens hörn når oss snabbt genom tv, tidningar och internet. Ofta lämnas inget utrymme åt vardagen och de små händelserna.

MARIA RYDHAGEN (f 1969) är reporter och kolumnist på Kvällsposten och Expressen i Malmö. Hon har arbetat som journalist i södra Sverige sedan 1995. 1983 bokdebuterade hon med diktsamlingen "Maria, 13" och 2008 utkom krönikesamlingen "Tony Pallon & kärleken".

THOMAS H JOHNSSON (f 1972) är frilansfotograf och filmare. Thomas är aktiv utställare och föreläsare inom fotografi. Han är även initiativtagare och ordförande i Agitera - Image group. Hösten 2007 nominerades till Scanpix Stora Fotopris med sitt projekt "En Blues från Landskrona". Under 2008 arbetade han med boken och utställningen "Nordbor", ett stort fotografiskt. Just nu arbetar Thomas med boken "-lilla landet".

Kulturförvaltningen: Louise Andersson

Kommunikatör Wisdome-projektet på Malmö Museer 040-34 42 00