Utvecklingen av Stadionområdet fortsätter med ny hybridfotbollsplan

Utvecklingen av Stadionområdet fortsätter med ny hybridfotbollsplan

Malmö är en av Sveriges ledande fotbollsstäder och många av Malmös barn och unga tränar i fotbollsföreningar runt om i staden. Nyttjandegraden på planer och anläggningar är hög och likaså efterfrågan på fler planer som går att använda under större delen av året. I ett led att utveckla Stadionområdet kommer fotbollsplan 7, som ingår i avsiktsförklaringen mellan Malmö stad och Malmö FF att renoveras och rustas upp.

Kommunstyrelsen har beslutat att godkänna fritidsnämndens begäran om ombyggnation och renovering av fotbollsplan 7 på Stadionområdet. Det innebär att planen som i dagsläget har behov av renovering, kommer att rustas upp i samarbete med Malmö FF och samtidigt kommer planen utvecklas till en hybridplan. Driftskostnaderna kommer att finansieras gemensamt av Malmö stad och Malmö FF.

– Malmö är Sveriges fotbollshuvudstad, och efterfrågan på planer är enorm. Den nya hybridplanen kommer att vara en viktig resurs under lång tid framöver, och i synnerhet då en annan plan behöver stängas under tiden som det nya stadionområdet växer fram, säger Janne Grönholm (MP), kommunalråd med ansvar för kultur och fritid.

– Efter uppbyggnaden av idrottsgrundskolan och satsningarna på plan 5 och 6 är det nu äntligen dags för nästa steg i utvecklingen av Stadionområdet. Dagens beslut är mycket glädjande, inte minst för stadens fotbollsliv som eftersökt fler möjligheter till speltid, säger Sanna Axelsson (S), ledamot i kommunstyrelsen.

– Detta må vara ett litet men likväl viktigt led i den omfattande utvecklingen av Stadionområdet. Genom att rusta upp denna fotbollsplan skapar vi fler möjligheter för träningar och matcher. Det är en betydelsefull investering i Malmös idrottsframtid, säger Roko Kursar (L), ledamot i kommunstyrelsen.

Janne Grönholm nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20

Sanna Axelsson nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16