Urban Beach - Malmös häftigaste strandvecka närmar sig

Urban Beach - Malmös häftigaste strandvecka närmar sig

Den 26-31 juli pågår Malmös häftigaste strandvecka i Daniaparken i Västra Hamnen. Urban Beach erbjuder alla besökare att gratis prova-på aktiviteter med koppling till sommar, strand och hav. Dessutom återkommer SM i Beachvolley, förra årets publiksuccé. Även här är det gratis inträde till alla matcher.

Prova-på gratis under Urban Beach

- Under Urban Beach är det besökarna som är i fokus. Därför byggs arrangemanget upp på ett aktivt deltagande där det finns möjlighet att gratis prova-på aktiviteter som kajak, breaking, skimboard, stand up paddle (SUP), vindsurf, padeltennis, footvolley, pannafotboll, parkour och kitesurf säger Erland Weerasinghe, projektledare från gatukontorets arrangemangsenhet.

Aktiviteterna leds av instruktörer från föreningsmedlemmar och personal från eventbolag. Svårighetsgraden går i det flesta aktiviteter att anpassa till olika nivåer. Oavsett om du själv gillar att ”prova-på” eller föredrar att titta på andra som provar, så kommer det här bli en vecka minnas.

Stand up paddle, en snabbväxande vattensport

En av aktiviteterna som ska introduceras för en bredare publik är stand up paddle, även kallat SUP, som innebär att man står upp på en stor surfbräda och paddlar. Med en SUP kan man göra allt från att motionspaddla i en skärgård eller på öppet hav, till att ha kul på både stora och små vågor.

Henrik Fahlen driver den välkända surfbutiken Fahlensurf i Varberg samt tävlingen ”SUP in the CITY” som gör ett av tre stopp på sin Sverigeturné i Malmö under Urban Beach.

- Vi ser väldigt mycket fram emot SUP in the CITY-turnéns stopp i Malmö! Efter två stopp, först i Stockholm och sedan Varberg, har ca 500 personer testat denna grymma sport för första gången! Vårt mål med att arrangera SUP in the CITY-turnén är att så många som möjligt ska få chansen att testa och se hur lätt och rolig denna nya sport är. Det finns en anledning till att det är den snabbast växande vattensporten i världen! Under Urban Beach kommer vi ha prova-på aktivitet onsdag-söndag med tävlingar på helgen. Lördagen den 30 juli arrangerar vi en lättsam stafett som alla kan vara med på, perfekt för kompisgäng eller familjer.

Nyheter i beachvolleyns Centercourtområde

En nyhet för alla som tänker följa SM i Beachvolley är att även bana 1 placeras på Centercourtområdet i Daniaparken i år. Huvudläkaren kommer byggas i direkt anslutning till Centercourten, och en mindre läktare placeras intill bana 1. För publiken del innebär det ett tätare schema och mindre pauser mellan matcherna.

Strandhäng utöver det vanliga på ”Titanic”

Urban Beach står även för högklassigt strandhäng. Till arrangemangets ära bygger vi upp ett område på ”Titanic” platsen i Daniaparken med solsängar, utemöbler och en servering som innehar öl- och vinrättigheter. Här ska besökare slappna av och vila upp sig mellan alla aktiviteter som erbjuds. Pricken över i:et blir Disco Mini. Mini Coopers egen DJ-bil som kommer placeras mitt bland solsängarna och spela After Beach musik varje eftermiddag/kväll.

För mer information: