UngBo 12: Bostadsminister Stefan Attefall mot väggen

Under hela boutställningen har mängder av nya, smarta idéer mejslats fram och nu är det dags att föra fram dem till bostadsministern. Måndagen den 24/9 kl. 14.30-15.30 håller UngBo 12 en hearing för unga och bostadsminister Stefan Attefall i utställningslokalen Båghallarna (Gamla Bussgaraget) på Celsiusgatan 25. Hearingen är även öppen för media men frågor kommer att ställas av unga. Kl. 14.00-14.30 hålls en pressträff i lokalen.

UngBo 12, Sveriges första boutställning – av unga för unga – går nu in på sin fjärde vecka med fokus ”Gör nå´t!”. Under tre veckor har UngBo 12 visat upp radikala och smarta lösningar för hur bostadsbristen för unga människor kan lösas. Vi har arrangerat workshops, debatter, seminarier och en boutställning med de allra bästa bidragen från unga.

- Bostadsbristen för unga människor är ett av de största samhällsproblemen. På många håll är situationen akut. I UngBo 12 tar vi helt nya grepp och vänder upp och ned på frågan och hittar helt nya, banbrytande lösningar. Därför är det väldigt glädjande att Stefan Attefall besöker vår boutställning. Jag tror att det kommer bli en bra diskussion och att bostadsministern kan se fram emot både utmanande frågor och spännande nya idéer, säger Helena Uesson, projektledare för UngBo 12.

Mer information lämnas av:

Helena Uesson, 0721 812776, helena.uesson@malmo.se projektledare

Mer information finns också på www.ungbo12.se

Kort om UngBo 12

UngBo 12 skapar debatt om bostadsbristen bland unga i Sverige. Vi diskuterar problemet, men visar även på smarta lösningar. UngBo 12 är tre saker i ett; en idétävling öppen för alla mellan 18 och 30 år, en tävling för arkitektstuderande och Sveriges första boutställning för och av unga som pågår 1-30 september 2012.

Vem står bakom UngBo 12?

Projektet är ett initiativ av Ilmar Reepalu men drivs självständigt inom ramen för Malmö Stadsbyggnadskontor med stöd av: ByggVesta, Diligentia, HSB, Ikano Bostad, JM, Midroc, MKB, NCC, PEAB, SKANSKA, Stena Fastigheter, Riksbyggen, Veidekke och Wihlborgs samt CITY Malmö, IKEA, Malmö City och VA SYD.