Undersökning: Så intresserade är Malmöborna av kultur!

Undersökning: Så intresserade är Malmöborna av kultur!

Malmös satsningar på kulturlivet träffar helt rätt! Det tycker i alla fall Malmöborna själva enligt den senaste upplagan av Kulturintressemätningen. Hela 91 procent uppger att de brukar ta del av stadens kulturliv. Populärast är stadens bibliotek, tätt följt av Malmö Museer och en rad andra kulturinstitutioner.

Även upplevelsen i sig får beröm, närmare 70 procent av de svarande ger betyget 4 eller 5 på en femgradig skala. Många Malmöbor anser också att kulturen bidrar till ett både meningsfullt liv och en attraktiv livsmiljö. Kulturutbudet anses dessutom vara både varierat, tillgängligt och roligt.

– Malmöborna både deltar i och uppskattar stadens kulturliv i väldigt hög utsträckning. Vi ser också att många grupper upplever vårt kulturutbud som inkluderande, vilket är extra roligt eftersom det är en viktig fråga för oss, säger Malmö stads kulturdirektör Pernilla Conde Hellman.

Vill skapa mer kultur själva

Runt hälften av Malmöborna svarar att de själva utövar någon form av eget kulturskapande. De önskar också att det satsas mer på det egna kulturutövandet, och att kultur för barn och unga ges ännu mer fokus än i dag.

Underökningen visar också att det finns andra områden som staden behöver arbeta med. Personer med högre utbildning tar i högre utsträckning del av kulturlivet än de med lägre utbildning. Fler kvinnor än män tar del av stadens kultur.

Merparten av Malmöborna har dessutom en önskan om att vara med och påverka kulturutbudet i staden, något som kulturförvaltningen kommer att utveckla än mer.

– Undersökningen visar att de områden vi fokuserar extra mycket på just nu; som större delaktighet, målet att nå fler målgrupper och inte minst vår kulturella allemansrätt för barn och unga, är rätt prioriteringar. Kulturintressemätningen ger ett tydligt svar på att vi är på rätt väg, säger Pernilla Conde Hellman.

Svar från 2800 Malmöbor

Kulturintressemätningen genomförs med jämna mellanrum på uppdrag av Malmö stads kulturförvaltning och baseras under 2021 på webbenkäter från runt 2000 Malmöbor samt 800 telefonintervjuer. Syftet är att ge en bild av hur Malmöbor upplever stadens kulturutbud och sina kulturella rättigheter. Undersökningen riktar sig till personer från 16 år och uppåt och som är boende i Malmö.

---------------------------------------------------------------

Pernilla Conde Hellman