Turismen i Malmö omsatte 5,9 miljarder

Turismen i Malmö omsatte 5,9 miljarder

”Bokslutet” för 2010 är nu klart för turismnäringen i Malmö. Totalt omsatte turismen i Malmö 5,9 miljarder kronor förra året. 1,5 miljoner besökare valde att övernatta i staden och drygt 5 miljoner besökte Malmö över dagen. Gästnätterna på hotellen nådde rekordhöjd med 1 149 951 övernattningar. På tio år har den turismekonomiska omsättningen i Malmö ökat med över 50 procent.

Det och mycket mer visar Malmö Turisms årliga rapport om hur turismen utvecklats i Malmö under 2010 jämfört med tidigare år. Förra året spenderade turister i Malmö 5,9 miljarder kronor. Konsumtionen blev totalt lägre än 2009, men tittar man tillbaka på turismens utveckling i Malmö de senaste tio åren har den genomsnittliga tillväxten legat på fem procent per år.

–         Vi har lyckats öka volymerna på hotellen trots rejält ökad rumskapacitet de senaste två åren. Däremot minskade både fritids- och affärsresenärerna sin konsumtion något på grund av en sämre konjunktur förra året, sägerLars Carménturistdirektör i Malmö.

Under 2010 övernattade 1,5 miljoner besökare i Malmö och 5,1 miljoner besökte staden över dagen. Den största andelen av den totala konsumtionen stod dagsbesökare för med 43 procent och därefter hotellgäster med 26 procent. Turister i Malmö lägger mest pengar på shopping som utgör 28 procent av den totala omsättningen. Därefter kommer restaurangbesök, transporter, logi, aktiviteter och livsmedel. Affärsresenärer spenderar mest pengar i Malmö med i snitt 1800 kronor per person och dygn, medan siffran för fritidsresenärer är 1000 kronor.

Malmös besökare kommer till 80 procent från andra delar av Sverige, främst från Skåne, närliggande regioner samt från Stockholm och Göteborg. Sett under en tioårsperiod har de utländska besökarna ökat till Malmö och under förra året stod de internationella gästerna för 25 procent av alla övernattningar på kommersiellt boende i Malmö och då främst på hotell.

Förra året hade hotellen i Malmö 1 149 951 gästnätter*, vilket är en ökning med 2,2 procent jämfört med 2009 och högsta siffran någonsin. Samtidigt, under 2009-2010, ökade den totala rumskapaciteten med 15 procent genom bland annat tre nya hotelletableringar.

–         Utvecklingen av hotellövernattningar under de senaste åren har varit god i Skåne,
men ännu bättre i Malmö. Vi har tagit marknadsandelar i Malmö, säger Lars Carmén turistdirektör i Malmö.

Så här blev turismåret 2010 i siffror

• Under 2010 spenderade turister i Malmö runt 5,9 miljarder kronor.
  • Så här ser omsättningen ut fördelat på olika branscher: shopping 28 procent, restaurangbesök 23 procent, transporter 22 procent, logi 14 procent, aktiviteter 11 procent och livsmedel 4 procent.
  • Av den totala omsättningen stod dagsbesökare för 43 procent och hotellgäster för
    26 procent.
  • Fritidsresenärer spenderade i snitt 1000 kronor per person och dygn, medan konsumtionen hos affärsresenärer låg på 1800 kronor per person och dygn.
  • 1,5 miljoner besökare övernattade i Malmö förra året och 5,1 miljoner besökte staden över dagen. Av alla Malmös besökare är 80 procent från Sverige.
  • 25 procent av övernattningarna på kommersiellt boende i Malmö står utländska gäster för.
  • Totalt hade Malmös hotell 1 149 951 gästnätter, vilket är en ökning med 2,2 procent jämfört med 2009. Detta är högsta volymerna någonsin för Malmöhotellen.
  • Beläggningen på hotellen i Malmö var näst högst i landet efter Stockholm måndag till torsdag med ett kapacitetsutnyttjande på 71,4 procent.
  • Totalt för hela året låg beläggningen på runt 63,1 procent. Endast Stockholm och Göteborg hade bättre beläggning i Sverige.
  • I snitt låg logintäkten per sålt hotellrum och dygn på 858 kronor. På fem år har logintäkten i Malmö ökat med 129 kronor eller med 17,5 procent.
  • Svenskar stod för 865 514 hotellgästnätter, vilket är en ökning med 5,3 procent jämfört med 2009. Totalt stod svenska gäster för 75,3 procent av hotellbeläggningen i Malmö.
  • Totalt hade Malmö 284 437 internationella hotellgästnätter under året, vilket är en minskning med 6 procent jämfört med 2009. Den största delen stod danskarna för med 57 367 övernattningar, därefter tyskar med 39 073 och britter med 24 369 övernattningar.

Hela rapporten ”Utvecklingen av turismen i Malmö2010”kan beställas hos Malmö Turism, eller laddas ner från länken nedan:

För närmare information kontakta:

Lars Carmén, turistdirektör i Malmö, tel 0709-34 22 01

Marie Holmberg, bitr. turistchef i Malmö, tel 0709- 34 22 06