Torupsdagen i ny tappning

En tradition tas upp på nytt när Malmö stad och Svedala kommun tillsammans med Statarmuseet arrangerar Torupsdagen på Kristi Himmelsfärds Dag den 2 juni kl 10.00–16.00. En fullspäckad dag för alla åldrar. Fri entré.

Årets nyhet:
”Allsång med Per-Ola Sandberg och Pontus Stenkvist i Stallarna” kl 14.30.
Gästartiser är Tico Naranjo från Skabersjö Kulturakademi, Ann-Margret Albin och Eva Roos Davidsson.

Torupsdagen inleds redan kl 10.00 med friluftsgudstjänst vid Ameliden, med kyrkoherde Yvonne Magnusson, en gammal tradition.

Under hela dagen ges flera olika möjligheter att gå guidade turer med kultur- och trädgårdstema:

Kl 11.00: Dramatiserad historisk promenad kring Torups slott med Eva Roos-Davidsson.

Kl 12.45: Historisk vandring bland statarnas och lantarbetarnas odlingar med Lars Henriksson.

Kl 13.00: Parkvandring med trädgårdsmästare Anna-Lena Johansson.

Kl 13.00: Vandring i Statarnas fotspår med Barbro Franckie.

Dessutom gästspelar Skånska Småstadens Kulturskola i Stallarna kl 11.00 och 13.00.

Renässanskören Amici Cantantes framträder kl 12.15.

Ronny Holmberg ger instruktioner för de som vill prova på friluftsmåleri i Torups slottspark 11.00–15.00.

Vid Mellangården serveras Söderslättstallrik med lokala produkter från Soldattorpets Ostmejeri, Aggarps tunnbrödsgård och Vismarlövs bagarstuga. Statarmuseet serverar hembakat och hemlagat i sitt café.

På Statarmuseet kl 11.00–14.00 berättar Sven-Erik Pettersson om rättvis handel. Vem skördar ditt kaffe eller te i din kopp? Har dom anständiga arbetsvillkor? Varför måste barn arbeta i stället för att gå i skolan?

Utställningen Kom och lek! invigs kl 14.00 av Petter Larsson.

I år är även Malmö Fairtrade City en del av Torupsdagen! Malmö Fairtrade City, som i år firar fem år, är ett samarbete mellan föreningsliv, näringsliv och Malmö stad med uppgiften att sprida kunskap och öka medvetenheten kring frågor som rör Fairtrade, rättvis handel och etisk konsumtion. Under Torupsdagen finns vi på friluftsgården kl 11.00–14.00 för att informera och svara på frågor, dessutom frestar vi med extra schyssta grillade bananer med riktigt god choklad.

Torupsdagen har fått stöd av Leader Söderslätt.

För ytterligare information kontakta:
Inger Nikanorsson
Enhetschef, Torups friluftsgård.