Tävlingar och celebra gäster på Borgardagen

Riksfinal i matematiktävling, prisutdelning i novelltävling, föreläsning av framstående forskare, hemkomsttåg för elever… Borgardagen på Malmö Borgarskola den 28 maj har ett fullspäckat schema.

14 län är representerade i finalen i Pythagorasquest – en lagtävling i matematik för högstadieelever. De skånska mästarna Gunnesboskolan i Lund möter bl a Karl-Oskarsskolan i Ronneby, Åsenskolan i Anderstorp, Ölands friskola, Bergundaskolan i Växjö, Dalängskolan i Lidköping, Skarpängsskolan i Stockholm, Tegnérskolan i Säffle, Nya Lundenskolan i Göteborg och Engelska skolan i Linköping.

I prispotten ligger Malmö stads Matematikpris på 30 000 kronor. Vinnarlaget får 15 000 kronor. Andrapriset är 10 000 kronor och treorna får 5 000 kronor. Prisutdelningen sker kl 14.30 i sal 212 på Malmö Borgarskola.

Finalen i Pythagoras Quest arrangeras av Malmö Borgarskola, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren och Epsilon.

Under Borgardagen genomförs även prisutdelning i Novellyran, en ny novell­tävling för Malmös gymnasister i år 2. Prisceremonin är aulan kl 12.00.

Skolan bjuder även på Science Day (kl 8.30-12.25)  med föredrag på engelska. Föreläsare är Victor Krasnoshchekov, St Petersburg State Polytechnical University, Folkert Müller-Hoissen, Max Planck Institute i Göttingen, Mikael Passare, Stockholms universitet, samt Per Olof Hulth, Kungliga Vetenskaps­akademien. Science Day avslutas med en paneldebatt på temat ”The strangeness of time”.

Elevkåren arrangerar ett hemkomsttåg från gamla Pildammsskolan till Malmö Borgarskola. Eleverna samlas kl 12.00 på Pildammsskolan.

För ytterligare information kontakta:
Nicola Sarac, samordnande rektor på Malmö Borgarskola, 040-34 67 08
Lisa Svensson, projektledare på Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, 040-690 24 00

Vänligen

Pia Oredsson Birgersson