Succé för Big Slap – gav 137 gånger pengarna tillbaka

Succé för Big Slap – gav 137 gånger pengarna tillbaka

I augusti i år arrangerades festivalen Big Slap igen efter uppehåll på grund av pandemin. Den gick av stapeln i Malmös nya centrala evenemangsområde Nyhamnen och blev en succé med 55 000 besökare och en turistekonomisk omsättning på 137 miljoner kronor. För Malmö ger det 137 kronor tillbaka för varje investerad krona.

Av besökarna har strax över 2000 personer fått svara på frågor om sin upplevelse av festivalen och Malmö i en undersökning gjord av Research One, och resultatet är övervägande positivt.

Av de som tillfrågats var två av tre besökare på festivalen för första gången, och av dem har den absoluta merparten varit i Malmö tidigare. Majoriteten av dem har bott på hotell, följt av övernattning hos familj och vänner. Sex av tio tog sig till festivalen med tåg.

Besökarna kommer från hela världen. Av de tillfrågade kom flest från Malmö, följt av Danmark och Helsingborg, men också från bland annat Norge, Tyskland, USA och Förenade Arabemiraten.

Förutom festivalen har besökarna ägnat sig åt att gå på restaurang och café, ta del av stadens nattliv, träffa vänner och åt shopping. Den turistekonomiska omsättningen, bestående av intäkter från turisterna, uppgår till 137 000 000 kronor. Det betyder att Malmö stads stöd till Big Slap på en miljon kronor gett betydligt mer tillbaka.

Den nya arrangemangsplatsen i Nyhamnen uppskattas av besökarna. Av de tillfrågade svarar 96 procent att platsen gett ett mycket eller ganska positivt intryck. Merparten säger att det var lätt att hitta och ta sig till Nyhamnen, och flera uppskattar det korta avståndet mellan Malmö C och Nyhamnen. Många uppger också att de känt sig trygga under festivalen och att personalen på plats gjort ett bra jobb.

Flera har lämnat positiva kommentarer om Malmö och skulle rekommendera staden som besöksmål. Strax över 70 procent tycker att Big Slap ökar Malmös attraktionskraft som besöksdestination.

– Det är otroligt kul att Nyhamnen har fått en sådan rivstart som stadens nya arrangemangsplats. Här har Malmöbor och besökare kunnat se världsartister som de annars måste ta sig till andra städer eller länder för att uppleva. Det är stort och öppnar upp för många fantastiska evenemang i framtiden, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och service.

– Samtidigt har festivalen gett besöksnäringen en välbehövlig skjuts efter pandemin som i sin tur genererar så väl intäkter som arbetstillfällen, säger han.

– Det är extremt kul att få se vad vi som stad kan skapa ihop. Big Slap är och har alltid varit Malmös event och att få svart på vitt vad vi kan generera under denna helgen för vår stad värmer i hjärtat. Vi älskar Malmö och för oss är det extra viktigt att alla kan ta del av vårt event, säger Ali Eftekhari, grundare av Big Slap.

Andreas Schönström, 0709-11 68 97

Ali Eftekhari, 0709-92 99 95