Stort åtgärdspaket etablerat för framtidens skola i Rosengård

I mars riktade Skolinspektionen stark kritik till skolverksamheten i Rosengård. Idag presenterar stadsdelsförvaltningen ett omfattande åtgärdspaket för framtidens skola i stadsdelen.

- Åtgärdspaketet innehåller insatser som ska leda till att resultaten blir bättre, att kompetensen ökar bland pedagoger och att lärandemiljön utvecklas, berättar Jytte Lindborg, barn och ungdomschef i Rosengård.

Paketet innehåller bland annat insatser för att öka samarbetet mellan förskola, förskoleklasser, skolbarnsomsorg och skola i ett tydligt år 1-16 perspektiv med barn och elever i fokus.

- Vi gör också en stor kompetensutvecklingssatsning inom hela barn och ungdomsorganisationen, berättar Jytte Lindborg. Satsningen omfattar kompetensutveckling för sammanlagt ca 1000 personer.

Höja förväntningarna

I framtidens skola höjs förväntningarna på barns, elevers och medarbetares resultat - och kopplingen till attityder och värderingar är i detta sammanhang av stor betydelse.

Orolig arbetsmiljö

Stadsdelen konstaterar att kritiken också är kopplad till den oroliga arbetsmiljö som ofta förekommer framförallt inom skolorna. Dessutom till att många elever saknar tillräcklig tillgång till kunskapsstödjande miljö. Många elever bekräftar bristen på studiero.

Inom ramen för Framtidens skola ingår arbete för att förbättra arbetsmiljön inom verksamheten. Beslutet är bl.a. att skapa akutteam och förebyggandeteam. Konkretisering av förslagen kommer att arbetas fram under våren, för att kunna starta till höstterminsstarten 2011.

Kritik mot låg utbildningsnivå

- Skolinspektionen konstaterar att nuvarande generella kompetensnivå är inte tillräcklig för att nå upp till en positiv utveckling inom verksamheten som helhet, berättar Jytte Lindborg.

- Bedömningen vi gör är att kommuncentrala resursförstärkningar är nödvändiga för att kunna påverka på nuvarande personalsituation, säger Jytte Lindborg. Målet är att Rosengård ska vara en stadsdel med hög andel förskollärare – högsta i Malmö.

Beslut om framtidens skola togs i december

I december 2010 beslutade stadsdelsfullmäktige om ramar för Framtidens skola – en omfattande strategi för förändring. Framtidens skola innefattar ny organisation för den samlade barn- och ungdomsverksamheten i stadsdelen.

Även inriktningar när det gäller profiler, samlade stödinsatser utifrån individuella behov, verksamheter efter skoltid och en inledande lokalöversyn.

Arbetet initierades under våren 2010, och som första steg genomförde konsultfirman Ernst & Young en översyn av den samlade barn- och ungdomsorganisationen. Därefter har omfattande utredningsarbete genomförts – ett arbete som blev underlag för beslutet i december.

Det övergripande syftet är att förbättra resultaten i stadsdelens skolor. Den förändrade inriktningen innebär en kraftsamling för att skapa en organisation som stödjer arbetet för tydligt resultatfokus och 100 procent måluppfyllelse.

Bakgrund

Skolinspektionen redovisade i mars 2011 en rapport efter genomförd tillsyn i stadsdelens förskolor och skolor. Rapporten innehåller krav på särskilda åtgärder. Skolinspektionen anger i sitt beslut nedanstående tidplan för den fortsatta processen:

…”Redovisningen av de åtgärder stadsdelen planerar att vidta ska lämnas till Skolinspektionen senast den 7 april 2011. Stadsdelen ska därutöver, senast den 7 september 2011, efter att redovisning av de åtgärder stadsdelen planerar att vidta ska ha inkommit till Skolinspektionen, lämna en redogörelse av vidtagna åtgärder med anledning av beslutet.”

För kommentarer

Jytte Lindborg, barn och ungdomschef, Rosengård stadsdelsförvaltning, 0705-38 97 00, jytte.lindborg@malmo.se

För ytterligare information

Dick Fredholm, informationschef, Rosengård stadsdelsförvaltning, 0733-504 605, dick.fredholm@malmo.se