Från vänster: Anna Rosengren, Torun Boucher, Maria Jansén, Janne Grönholm, Annika Cedhagen och Pär Johansson. Bild Stockholms Stad

Stockholm, Göteborg och Malmö vill se en förändrad kultursamverkansmodell som förstärker kulturens roll i den gemensamma välfärden

Den 21 maj träffade kulturnämndernas ordförande och kulturdirektörer från Stockholm, Göteborg och Malmö riksdagens kulturutskott för dialog om utredningen av nuvarande kultursamverkansmodell (Kultursamhället – utvecklad samverkan mellan stat, region och kommun, SOU 2023:58).

”Stockholm, Göteborg och Malmö har samverkat under flera år kring frågor som rör kultur i stads- och samhällsutvecklingen. Vi ser flera möjligheter med de förslag som utredningen lyfter och hoppas att regeringen utvecklar kultursamverkansmodellen så att besluten flyttar närmare invånarna” säger ordförandena för Stockholms, Göteborgs och Malmös kulturnämnder.

I Stockholm, Göteborg och Malmö samverkar man med kulturlivet för att skapa goda och hållbara förutsättningar för konsten och konstnärerna samt att värna för möjligheten att verka fritt, självständigt och obundet. På kommunal nivå är kulturen en välfärdsfråga som tillsammans med övriga kommunala verksamhetsområden bidrar till långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Kulturen medverkar till stärkt demokrati, meningsfull fritid, livslång hälsa, livslångt lärande och sociala sammanhang.

Kommunerna i allmänhet, och storstäderna i synnerhet, har en avgörande roll för utvecklingen av Sveriges kulturliv. Storstadens täthet, dynamik och befolkningsunderlag ger unika möjligheter för ett diversifierat kulturutbud av hög kvalitet. Storstäderna tar också ett stort ansvar för kulturens långsiktiga infrastruktur genom att driva kulturinstitutioner av lokal, regional och nationell relevans och genom väl utbyggda system för stöd till det fria kulturlivet. En betydande del av landets professionella konstnärer inom olika konstarter utbildas i storstäderna och väljer ofta att fortsätta att verka med någon av dem som bas.

Utredningen lyfter att kommunerna är landets största finansiärer av kultur, särskilt storstadskommunerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Utredningen menar därför att kommunerna bör få en formaliserad roll i modellen och att storstadskommunerna bör vara del av den nationella politiska dialogen.

Stockholm, Göteborg och Malmö ser att en stärkt samverkan mellan kommun, region och stat medför att vi tillsammans kan möta de utmaningar som kultursverige och offentlig sektor står inför. Hur stor förflyttning vi kan åstadkomma beror på de medel som tillförs modellen. Rådande beslut av regeringen, att ta bort indexeringen av medlen inom kultursamverkansmodellen, urholkar modellen över tid.

Storstäderna ser inte i nuvarande kultursamverkansmodell att våra erfarenheter kommer fram och tas tillvara på och vi saknar en samtalsordning i modellen där alla kulturstrategiska frågor får rum.

Precis som utredningen föreslår vill Stockholm, Göteborg och Malmö:

- Att kommunerna blir en del av modellen och att storstadskommunerna blir en del av den nationella politiska dialogen.

- Att modellen går från att vara en finansieringsmodell till att bli en samverkansmodell.

- Att stat, region och kommun ses som tre jämbördiga parter som i samverkan har i uppdrag att tillsammans säkerställa de nationella kulturpolitiska målen.

- Att modellen utvecklas för att möjliggöra en behovsanpassad och flexibel samverkan.

Med en utveckling av samverkansmodellen kan Stockholm komma med i modellen.

Göteborg, Malmö och Stockholm avslutade mötet med att understryka – vi är beredda att med en formell roll i modellen ta ansvar för ökad uppfyllelse av de nationella kulturpolitiska målen.

2024-06-05

Torun Boucher (V) Kulturborgarråd Stockholms stad