Step by Step

Malmö Konstmuseum 21 maj till 14 augusti  2011

ST E P BY ST E P

Med konst av Kajsa Dahlberg, Dan Graham, Jan Mallander, Alexander Roslin, Zoë Sheehan Saldaña  och Getrude Stein. Curaterad av Andreas Gedin.

I utställningen Step by Step utgår curatorn och konstnären Andreas Gedin från Alexander Roslins självporträtt från 1790, en målning i Malmö Konstmuseums samling.  Till detta verk har han lagt till installationer, videoverk och ljudverk som alla utgår från temat upprepning och identitet. I Gedins presentation av verken upprättas tydliga dialogiska relationer mellan dem.

Utställningen ingår i Andreas Gedins avhandling i fri konst, Jag hör röster överallt – Step by Step, som läggs fram den 28 maj i år. Andreas Gedin, bosatt i Stockholm, har verkat som konstnär och deltagit i ett antal utställningar och konstprojekt nationellt och internationellt sedan början av 1990-talet. I den konstnärliga praktiken ingår också curatoriskt arbete och författande. Sedan 2006 har han haft en doktorandtjänst i fri konst vid Konsthögskolan Valand, Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet. I Gedins forskningsarbete har den ryske filosofen och litteraturteoretikern Michail Bachtin haft en avgörande betydelse, i synnerhet i Gedins sätt att förhålla sig till text, de egna verken och konstnärsrollen. Via Bachtins begrepp metalingvistik – språkets fundamentalt sociala karaktär bortom det rent lingvistiska – låter Gedin olika röster ”föra samtal med varandra”. Rösterna utgörs av både egna och andras verk, kommentarer, filosofiska texter m.m. Avhandlingen omfattar förutom utställningen i Malmö även den nu pågående utställningen Sharing a Square (6 april - 5 juni 2011) på Göteborgs Konstmuseum med egna verk av konstnären.

Utställningen är ett samarbete mellan Malmö konstmuseum och Konsthögskolan Valand, Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet och presenteras i F-rummet.

Förhandsvisning press:

Det är möjligt att få en förhandstitt på utställningen medan den är under uppbyggnad, och då konstnären också är på plats större delen av tiden, mellan den 19-20 maj.

Ring tel. 0734-351566 eller e-posta marika.reutersward@malmo.se för meddela att ni önskar komma. Önskar ni intervjua konstnären kan ni boka en enskild tid med honom. Utställningen beräknas vara färdiginstallerad till fredag eftermiddag.

Vernissage:

Välkommen till vernissage lördagen den 21 maj kl. 12-16 i F-rummet på Malmö Konstmuseum. Invigning kl. 14 med curatorn/konstnären Andreas Gedin och museichef Göran Christenson.

Varmt välkomna!

Marika

_______________________________________________________

Fler pressbilder kommer att läggas upp i nästa vecka.

Besök museets websida www.malmo.se/konstmuseum

eller kontakta: Marika Reuterswärd tel. 040-344427, 0734-351566 @ marika.reutersward@malmo.se

MALMÖ - ÅRETS KULTURKOMMUN 2011