Stenladan i Torup. Foto: Felix Sundbäck

Stenladan i Torup vaknar till liv

Efter en ordentlig renovering står nu Stenladan i Torup färdig för festligheter. Den 7 maj blir det invigning med musik, teater och mingel. Stenladan är en unik lokal för olika typer av evenemang och förvaltas av Malmö stad.

Sedan 1970 äger Malmö stad Torups slott, med tillhörande byggnader och rekreationsområde. Området (och slottet) köptes in för Malmöbornas möjlighet till rekreation. I slottet anordnas guidade visningar och utställningar och nu är det dags för nyrenoverade Stenladan, i stallarna mitt emot slottet, att slå upp sina portar för besökare. Den 7 maj blir det invigning för alla och envar, med musik, teater och mingel.

– Den vinterbonade lokalen har förbättrad akustik, scen, loger och foajé. Vi hoppas att arrangörer ska fylla Stenladan med allt från mässor till konst och musik, säger Viveca Byhr Lindén, projektledare på fastighets- och gatukontoret.

Den 700 kvadratmeter stora Stenladan har plats för 400 sittande gäster, eller 600 stående. Bland kommande större arrangemang kan nämnas ”Sjung och dansa med Pettson och Findus” 14-15 maj och Emil Jensen 28 juli.

Och den 7 maj bjuder Malmö stad alltså in till invigning mellan klockan 13 och 19.

13.00-19.00 Öppet hus och mingel
14.00-14.30 ”Pomperipossa” med Teater Trassel
15.00-15.30 ”Balansera mera” med Karavan (akrobatik och cirkus)
15.50-16.00 Skånska Mannarna