Stadsbyggnadsnämnden godkände planerna för det nya avloppsreningsverket Sjölunda

Avloppsreningsverket Sjölunda i Malmö ska få högre kapacitet och modern teknik för att bättre kunna rena vattnet från Malmö stad, Burlöv, Lomma och Lund. På sitt möte på tisdagen godkände stadsbyggnadsnämnden den nya detaljplanen för reningsverket på Spillepengen.

Reningsverket Sjölunda på Spillepengen i Malmö byggdes 1963 och har sedan dess byggts ut i omgångar. Det ska nu genomgå en omfattande om- och utbyggnad för att i framtiden kunna hantera avloppsvatten från en växande befolkning på ett hållbart sätt.

Den detaljplanen gör att det i samband med det nya reningsverket bland annat även får byggas en ny underjordisk pumpstation med anslutande avloppstunnlar, ett nytt järnvägsspår för industritrafik och ett nytt kustskydd.

– Jag är så glad för Malmöbornas och miljöns skull att vi nu tar ett steg närmare ett nytt Sjölunda. På sikt kommer det här att göra vattnet renare både i Öresund och i våra kanaler. Det är så klart ytterst positivt för en mängd vattenlevande organismer, men även för alla oss som skulle älska att kunna bada i Malmös kanaler utan att riskera äckliga överraskningar som släppts ut från avloppssystemet. Ett klockrent exempel på hur vi kan kombinera nytta med nöje genom att tänka hållbart, säger Stefana Hoti (MP), kommunalråd för stadsbyggnad.

– Ett fungerande reningsverk är en grundläggande förutsättning för mycket av det som vi tar för givet i vardagen och nu tar vi ett viktigt steg för att tillsammans med andra kommuner modernisera hanteringen av avloppsvatten för att kunna möta framtidens utmaningar, säger Arwin Sohrabi (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Med godkännandet av denna plan tar Malmö ett stort steg mot en mer hållbar och effektiv hantering av avloppsvatten. Den omfattande om- och utbyggnaden kommer inte bara öka kapaciteten utan också integrera modern teknik för att säkerställa renare vatten i Malmö. Det är ett viktigt kliv mot en grönare framtid, säger Lars Hellström (L), ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

Arwin Sohrabi nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Lars Hellström nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97