Stadsbiblioteket Internationell författarscen: Vi måste prata om Lionel!

Stadsbiblioteket Internationell författarscen: Vi måste prata om Lionel!

Foto: Terri Gelenian-Wood

Torsdag 15 oktober kl 19 gästar den amerikanska författaren Lionel Shriver Stadsbibliotekets Internationella författarscen. Hon föddes 1957 och bytte som femtonåring namn från Margaret Ann Shriver som hon inte gillade, till Lionel. Det var med sin sjunde bok Vi måste prata om Kevin, som hon fick sitt stora genombrott. Boken som belönades med ett flertal priser och flitigt diskuterats i bokcirklar och artiklar, tar upp teman som ambivalent moderskärlek och vad som fick Kevin att i en skolmassaker skjuta ihjäl sju skolkamrater och två lärare.

Nu kommer romanen Dubbelfel på svenska:

"När Willy Novinsky möter Eric Oberdorf är hon en stigande stjärna på tennisens rankinghimmel. Hon har spelat sedan barnsben och tennisen är hennes enda kärlek i livet. Eric är på många sätt hennes motsats. Han spelar inte av kärlek till sporten, utan för att han ser tennisen som en möjlighet att tjäna pengar. På planen är de rivaler och tävlar mot varandra, utanför planen blir de äkta makar. Till en början är äktenskapet harmoniskt och deras karriärer följer den bana de först slagit in på. Men så börjar de tävla inbördes om vem som ska lyckas först. För Willy händer det som inte får hända: hon ramlar och skadar knät. Medan hon går igenom rehabilitering sjunker hon på rankingen medan Eric klättrar allt högre, ända upp till US Open. Willy klarar inte att glädjas åt hans framgångar, utan känner bara bitterhet och avundsjuka. Rivaliteten från tennisplanen flyttar in i deras äktenskap och förgiftar långsamt förhållandet. »Dubbelfel« är inte en roman om tennis utan en roman om kärlek, äktenskap, småsinthet och om kraftmätningar i en kärleksrelation."

Gunilla Kindstrand, frilansjournalist, bland annat känd från Röda rummet i SVT möter Lionel Shriver på vår scen i Ljusets kalender för spännande samtal kring skrivande och journalistik. Skådespelare från Malmö Stadsteater läser texter ur Dubbelspel.

För att boka intervjuer med Lionel Shriver kontakta:
Anne Ekberg, Marknadschef Ordfront förlag
Anne.Ekberg@ordfront.se

Mer info kring programmet och biljetter:
Linda Willander
Internationell författarscen