Stadsbiblioteket: Internationell författarscen. Brittisk-pakistanske Nadeem Aslam i scensamtal om ny vacker titel

Torsdagen 5 november kl 19 avslutar Nadeem Aslam höstprogrammet på vår välbesökta internationella författarscen. Nadeem Aslam föddes 1966 i Pakistan och började skriva tidigt. När han var fjorton år flydde familjen från regimen i Pakistan till Storbritannien och efter universitetsstudier i biokemi valde Nadeem författarskapet. Hans största framgång hittills är med det gigantiska romanprojektet Kartor för vilsna älskande (2004), en bok som tog honom elva år att skriva och som utspelar sig bland pakistanska immigranter i Storbritannien. Han drömde som barn om att bli målare och det känns igen i hans bildrika, poetiska och magiska romaner.

Nu kommer romanen Den förspillda vakan på svenska:

Lara reser från Ryssland till Afghanistan för att söka efter sin försvunne bror, som deserterade från armén. Hon besöker den engelske läkaren Marcus Caldwell, en sjuttioårig änkling som bor i ett hus vid en nedlagd parfymfabrik i skuggan av Tora Bora-bergen. Marcus dotter kände Laras bror och kan kanske skingra mörkret kring hans öde. I landet rasar kriget och Marcus hus blir en tillflyktsort för människor. När Lara förälskar sig i CIA-agenten David blir stämningen i huset explosiv.

Romanen är en omskakande skildring från Afghanistan, den är både ett kärleksdrama och en sorgesång - poetisk, våldsam och gripande.

Möt Nadeem Aslam i ett spännande scensamtal med frilansjournalisten Gunilla Kindstrand på vår scen i Ljusets kalender. Skådespelaren Håkan Paaske från Malmö Stadsteater läser texter ur Den förspillda vakan

Programmet är på engelska och biljett (gratis) bokas på 040-660 8500. Varmt välkommen!

Linda Willander
Internationell författarscen, Stadsbiblioteket