Som att kika in i en annan tid

Som att kika in i en annan tid

Mellan den 18-21 augusti förvandlas Folkets Parks eget lilla galleri Jaktpaviljongen till en tesalong från romantiken. I salongen utspelar sig samtal, tedrickande och ett liv från en annan tid. Besökaren får betrakta det improviserade skådespelet genom små titthål.

Det är den serbiska konstnären Rastko Stefanović som ligger bakom Romantikersalongen. Tillsammans med sina vänner har han byggt upp en tesalong från romantiken och sedan klär de sig i tidstypiska kläder och utför det som liknar ett rollspel inför en publik som de inte kan se. På väggarna hänger målningar av Rastko själv.

- Vi har gjort det här tidigare på utställningen ”Beat me with your love” i Regensburg, Tyskland 2009 och det väckte stort intresse hos besökarna, berättar Rastko som blivit inbjuden av producenten Zana Erdeljan att göra det igen, nu i Malmö och Folkets Park.

Pressvisning

På torsdag den 18 augusti kl. 11.30 är det pressvisning av tesalongen. Då har du också möjlighet att prata med konstnären och kika in bakom kulisserna. När utställningen väl sätter igång kl. 12, kan ingen komma in i tesalongen, eller prata med aktörerna.

Rastko Stefanović

Född 1978, Zrenjanin, Serbien. Tog examen på Konstakademin i Novi Sad, Serbien.

Bor och skapar i Zrenjanin, jobbar som konstprofessor på Medicinska gymnasiet sen 2005 och är grundare av Konstnärsföreningen UA (Umetnička Asocijacija – Zrenjanin).

Han har organiserat många utställningar och konstaktioner i samarbetet med olika institutioner och enskilda aktörer. Skapar scenografin och kostymer för olika teaterproduktioner och alternativa långfilmer.

Rastko startade projektet ”Destruktionsmuseum” i ett förfallet slott i hemstaden. Där koordinerade han flera stora evenemang/utställningar och konstaktioner. Över hundra konstnärer medverkade.

Mer information:

Zana Erdleljan, producent Jaktpaviljongen tel. 0738-03 95 71