Solidaritet med Ukraina: Avsiktsförklaring med Kaliningrad sägs upp

Solidaritet med Ukraina: Avsiktsförklaring med Kaliningrad sägs upp

Malmö stads avsiktsförklaring med Kaliningrad i Ryssland sägs upp. Det beslutade kommunstyrelsen på ett extrainsatt sammanträde i dag. Det görs mot bakgrund av Rysslands invasion av Ukraina.

Malmö stad undertecknade en avsiktsförklaring med Kaliningrad i oktober 1994 i syfte att tillsammans utveckla arbetet mot HIV/AIDS. I samarbete med Sida har det sedan avsiktsförklaringen skrevs under genomförts ett projekt med förebyggande insatser. Under rådande omständigheter görs dock bedömningen att avsiktsförklaringen ska sägas upp. Malmö stad vill visa solidaritet med Ukrainas kommuner och deras invånare, som så många andra svenska kommuner.

– Malmö är för många en hoppets hamn, en fristad för demokrati och öppenhet. Den ryska invasionen av Ukraina är oacceptabel. I ett exceptionellt läge som detta är det viktigt att vi markerar vårt stöd för det ukrainska folket samt att vi står upp för deras och allas vår rätt till frihet, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Rysslands militära aggression mot grannlandet Ukraina har ställt Europas säkerhetsordning på huvudet. I det läget kan inte Malmö stad upprätthålla något samarbete med den ryska staden Kaliningrad. Malmö står i full solidaritet med det lidande ukrainska folket, men också med de ryssar som motsätter sig denna olagliga invasion. Ukrainas sak är vår, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Vanessa Marko, pressekreterare (S), 0701-48 46 24

Roko Kursar nås via Ola Tedin, politisk sekreterare (L), 0739-88 45 02