Socialtjänsten i Fosie satsar på webbkameror

Individ- och familjeomsorgen i Fosie satsar nu på webbkameror i sina familjehem. Tanken är att barn som är placerade där lättare ska kunna kommunicera med socialtjänsten – och med sina biologiska föräldrar.

- Kamerorna ska inte ersätta det personliga mötet, utan vara ett komplement, betonar Vladana Andersson, sektionschef inom Fosies individ- och familjeomsorg.
Kamerorna kan vara ett snabbt sätt för ett barn i familjehem att komma i kontakt med sin socialsekreterare, eller för familjehemmet att komma i kontakt med socialtjänsten. De kan också fungera som en länk mellan barnet och dess biologiska föräldrar.
- Detta medium är inget konstigt för barn – många är vana vid att kommunicera så här, menar Vladana Andersson. Det kan till och med vara lättare att berätta svåra saker i en miljö där man känner sig hemma, än i ett besöksrum hos socialtjänsten. Vi vill kunna dra nytta av den nya tekniken för att hjälpa barnen med det de behöver.
10 kameror har köpts in och hittills har en placerats ut, men fler ska ut under hösten. Det är helt frivilligt för barnen och familjehemmen att nyttja kamerorna.

Fakta/Familjehem
I ett familjehem kan barn som har trassliga hemförhållanden bo under kortare eller längre perioder. En placering i familjehem sker oftast med de biologiska föräldrarnas samtycke och då enligt Socialtjänstlagen (SoL). Men det händer också att barn och unga omhändertas mot föräldrarnas vilja och detta sker då med stöd av Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).

Kontaktperson:
Vladana Andersson, sektionschef Fosie Individ- och familjeomsorg, 040-34 57 30, 0768-69 14 82
E-post: vladana.andersson@malmo.se