Smygpremiär för Othman Karims långfilm ”För kärleken”

Smygpremiär för Othman Karims långfilm ”För kärleken”

Torsdag den 10 juni kl 18.30 på biograf Spegeln är det smygpremiär på Othman Karims långfilm ”För Kärleken”.

Om filmen
Filmen har spelats in i Malmö med Danny Glover i huvudrollen, världskänd från bland annat ”Dödligt vapen”-filmerna på 90-talet. I andra roller ser vi bland annat Peter Gardiner, Tuva Novotny, Stefan Sauk, Ulf Brunnberg och Regina Lund.

”För kärleken” är regisserad av Othman Karim och är en berättelse som väver samman fyra skilda livsöden – Moses, Karins, Francis och Bosses. Under en helt vanlig dag ställs de inför till synes triviala val utan att inse att beslut som förefaller banala i stunden, helt plötsligt kommer visa sig vara livsavgörande och våldsamt förödande när deras vägar korsas.

Othman Karim är regissör och manusförfattare. Han har regisserat dokumentärer, kortfilmer och långfilmer både i USA och Sverige sedan 1991. Karims senaste långfilm var den prisbelönta ”Om Sara”, som hade sin biografpremiär 2005.

”För kärleken” är producerad av Malin Holmberg-Karim och Hans Lönnerheden på Skånebaserade produktionsbolaget One Tired Brother och Greta Film, i samproduktion med bland andra Nordisk Film och Film i Skåne.

Om Malmö Stads satsning
Malmö har under de senaste åren utvecklats till en filmstad av rang både när det gäller produktion och visning av film. Särskilt gäller detta dokumentärfilmsområdet, med flera produktionsbolag som gjort internationellt uppmärksammade produktioner. I Malmö finns även många bolag som gör långfilmsproduktioner.

Malmös filmindustri skapar ett ekonomiskt värde till staden som ger utslag i turiststatistik och nya filmprojekt som direkt och indirekt genererar arbete för många inom den kreativa näringen i Malmö.

För att förstärka bilden av Malmö som filmstad planerar kulturförvaltningen tillsammans med Film i Skåne att genomföra en till två galapremiärer varje år med filmer producerade i, eller med annan stark koppling till Malmö. Det är alltså en återkommande arrangemangssatsning som har sin premiär den 10 juni på biograf Spegeln på Stortorget. Vi välkomnar press till smygpremiären – anmäl dig gärna i förväg.

För mer information
Anmälan till smygpremiären och kontaktuppgifter till regissör/producent eller pressbilder, kontakta: Elin Kamlert
elin.kamlert@malmo.se 0737-150371