Smaka på det bästa av Skåne

Från och med i morgon, torsdag, klockan 12.00 kommer några av Skånes mest populära restauranger och fik tillsammans sälja sina tolkningar av skånsk streetfood på Södertull i Malmö.  - Det kommer bland annat att serveras äppel- och chiliglaserad grissida, fish & crisp i pita, och munkar med inlagd rabarber och fläderkräm, säger Charlotta Ranert projektledare för maten under Eurovision Song Contest.

Alla som är på väg till och från Eurovision Village på Gustaf Adolfs torg har under tre dagar i maj möjlighet att glida in om Smaka på Skånes Street Food Corner och fylla magarna med riktigt god skånsk mat gjord på närproducerade råvaror.

Bloom in the Park i Malmö, Skånska skafferiet i Hässleholm, Drakamöllan i Degeberga, Gastro i Helsingborg, Jeppes Grill i Ängelholm, Sotnosens korvcafé i Kristianstad, bageriet Smaksak i Blentarp och Allé i Svinaberga serverar mellan klockan 12 och 20 varje dag sin tolkning av skånsk street food. Restaurangerna representerar Skånes alla hörn och rätterna som lagas kompletterar varandra.

Rätterna som serveras är speciellt framtagna för Eurovision Song Contest och flera av kockarna har inspirerats av Eurovisions signatursmaker (lakrits, äppelmynta, röd chili, rabarber och fläder).

– Den svenska gatumatskulturen är inte mycket att skryta om. Men det vill vi ändra på tillsammans med dessa skånska restauranger. Vi vill att Skåne ska förknippas med god mat och råvaror av hög kvalitet, vare sig det handlar om maten som säljs i våra butiker, dukas fram på våra restauranger eller serveras på våra gator och torg, säger Jannie Vestergaard, verksamhetsledare på Smaka på Skåne.

För  mer information eller för att komma i kontakt med någon av de deltagande restaurangerna kontakta:
Jannie Vestergaard, verksamhetsledare, Smaka på Skåne, 0727-34 85 44, jannie.vestergaard@livsmedelsakademin.se

Charlotta Ranert, Projektledare för matkonceptet under Eurovision Song Contest, 0737 18 13 18

För mer information om Eurovision Song Contest kontakta:
Linda Herkel, projektkommunikatör, Malmö stad, tfn: 0709-34 12 00

Vi serverar:

Smaksak

• Rabarbertoppar
  • Petit choux med äppelmynta & vaniljkräm
  • Lakrits- och mörkchokladbiscotti

Jeppes grill
Vitlökskryddade korvar med äppelmyntamajonnäs, chilikokt surkål och fläderpicklad lök i surdegsbröd