Skate Malmö Street 2020 pågår fram till 16 augusti. Skatare: ​Moa Zander. Fotograf: Nils Svensson

​Skate Malmö Street 2020

Fram till söndag rullar skateboardarrangemanget Skate Malmö Street fram på olika platser i stan och i social media. Skateboardåkare deltar genom att anta utmaningar som filmas och sedan läggs upp på Instagram. Under pandemin ser förutsättningarna väldigt olika ut, men arrangemanget Skate Malmö Street ger skateboardåkare från flera delar av världen möjlighet att delta i ett internationellt sammanhang.

Skate Malmö Street 2020 tar en ny, pandemianpassad, form. Istället för specifika platser och specifika tävlingsformat erbjuds deltagande lag en lista av utmaningar som är spridda över staden. Lagen bestämmer själva när, var och hur de antar utmaningarna och publiken följer utvecklingen via Instagram under #skatemalmostreet2020. Formatet är utvecklat utifrån tidigare års erfarenheter av att evenemanget har en stor publik i just social media.

- Det är roligt att skateboardarrangemang kan genomföras inom ramarna för gällande restriktioner. Deltagarna får ta del av ett sammanhang, det blir liv på stadens gator och vi når dessutom en bred publik online, säger Gustav Svanborg Edén, som arbetar med utveckling av aktiva stadsrum på Malmö stad.

Deltagandet via sociala medier innebär att även skatare från andra länder, som inte kan resa till Malmö, kan delta. Under pandemin ser förutsättningarna väldigt olika ut, men Skate Malmö Street ger just skateboardåkare från flera delar av världen möjlighet att delta i ett internationellt sammanhang.

- Vi har fått förfrågningar från bland annat Palestina, Sydafrika och New York, vilket är väldigt spännande; men självfallet är det ett väldigt annorlunda år för Skate Malmö. Nu ser vi dock fram mot att se vem som har ögonen på Malmö och vilka klipp som dyker upp under helgen, säger Gustav Svanborg Edén.

Deltagarna märker sina klipp med #skatemalmostreet2020 och vilken utmaning de antar. Utmaningarna finns på www.skatemalmo.se

Kontaktinformation:

Gustav Svanborg Edén, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad

Tävlingen pågår fram till söndag den 16 augusti.

Utmaningarna finns på www.skatemalmo.se

Fastighets- och gatukontoret: Annika Blomquist