Segevångsbadet i Malmö

Vattnet i bassängen på Segevångsbadet i Malmö har den senaste tiden varit grumligt, vilket inneburit skymd sikt ner till botten. Provtagningar visar att vattnet är tjänligt att bada i, men den skymda sikten i vattnet är ett bekymmer.

Orsaken till den senaste tidens grumliga vatten är en utfällning av titandioxid från bassängens färg*. Fritidsförvaltningen, Kommunteknik, Stadsfastigheter och SK Ran har tillsammans med Arbets- och miljömedicin i Lund kommit fram till följande.

Åtgärder
På Segevångsbadet kommer man under de kommande två veckorna i juli utöka och förändra rutinerna för renings- och städfrekvensen. Därefter görs en ny bedömning.

Rolf Malmström, chef på Stadsfastigheter, berättar varför badet kan ha fortsatt öppet; - Alla prover har visat att vattnet är tjänligt att bada i och vi har satt in extra resurser för att lösa situationen.

Ökad beredskap

Simklubben RAN, som sköter all drift på badet, höjer sin beredskap och sätter in extra många badvakter som har uppsikt över de badande.

John Westergren, ordförande i Simklubben RAN; - Det är ändå viktigt att komma ihåg att föräldrar måste ha mycket god uppsikt över sina barn. Icke simkunniga bör som alltid vara extra försiktiga och ha flythjälp. Badvett råder.

Säkerhet

För att upprätthålla en normal säkerhetsnivå på badet, bör man kunna se botten. Badets personal är extra vaksamma på hur grumligheten tilltar över dagen. Den skymda sikten är en säkerhetsrisk. Bedöms sikten i vattnet vara för dålig, kommer badet att stängas för allmänheten den dagen. Så långt det är möjligt kommer elitträning och simskoleundervisning fortfarande bedrivas.

Kristina Json Sjöholm, avdelningschef Fritidsförvaltningen säger; - Vi hoppas att våra badgäster har förståelse för om vi behöver stänga, om så sker räknar vi med att öppna igen dagen efter. Skulle vi behöva stänga, gör vi det för att våra badgäster ska känna sig trygga på badet.

*Titandioxid är ett pigment och bindmedel som används i den färg man målat bassängen med. Titandioxid används också i vanlig tandkräm och tabletter

Kontakt:

Fritidsförvaltningen; Kristina Json Sjöholm, 0701 – 479 443
kristina.sjoholm@malmo.se

Fritidsförvaltningen; Per-Olov Bergqvist, 0708 – 94 24 60
Per-olov.bergqvist@malmo.se

SK RAN, John Westergren, 0702-05 95 91.

Stadsfastigheter, Rolf Malmström , 040-34 18 37.