Scouterna är välkomna en annan gång

Till helgen skulle KFUM-scouterna hålla sitt riksting på Kroksbäckskolan i Malmö. På grund av oro för säkerheten väljer de att flytta mötet till Ystad. Stadesdelschefen i Hyllie kommenterar.

- Scouternas närvaro hade utgjort ett positivt inslag i området, säger Anne Schmid Behrens, stadsdelschef i Hyllie.

Enligt intervju i Skånska dagbladet uttrycker KFUM-scouterna oro över att använda Kroksbäckskolan som mötesplats.
– Det fanns en allmän oro, en känsla att vi inte skulle vara där. Det kändes olustigt att ungdomarna skulle röra sig i området, berättar Lucas Lennartsson på KFUM-scouterna. (Skånska Dagbladet, 2 februari 2012).

– Jag tror inte att scouterna hade fått problem om de hade valt att vara kvar, men jag tar ändå deras oro på allvar. En del människor känner oro och otrygghet i Malmö, en känsla som finns även bland de boende i Kroksbäck, säger Anne Schmid Behrens.

– Vi jobbar intensivt för att komma tillrätta med problemen i Malmö. Vi jobbar på både kort och lång sikt, förklarar Anne Schmid Behrens.

Kraftfulla resurssamlingar

Från och med slutet av 2010 arbetar ett antal av Malmö stads stadsdelsförvaltningar över gränserna mellan olika myndigheter, boende och föreningar i det som kallas Områdesprogrammen. Hyllie stadsdelsförvaltning arbetar dessutom med Sociala insatsgrupperna (SIG), som är ett samarbete mellan bland annat Polisen, Arbetsförmedlingen och kommunen. SIG, som nyligen startade, går ut på att få bort unga människor från en kriminell karriär.

- I Hyllie fokuserar vi mycket på trygghetsfrågan. Under 2011 inledde vi ett trygghetsarbete i Holma och Kroksbäck, där vi samarbetar med de boende. Vi har till exempel öppnat upp Kroksbäcksskolan för föreningsaktiviteter, vilket ökar tryggheten kring skolan efter skoltid. Vi arbetar även med förändring av infrastruktur såsom belysning och parkmiljö samt vuxennärvaro, berättar Anne Schmid Behrens.

Skånskan, 2 februari 2012

Områdesprogrammen

Sociala insatsgrupper

(om Sociala insatsgrupper)