Satsningar på Unga Malmö

Under 2010 satsas 50 miljoner kronor på sysselsättning åt unga Malmöbor i extrasatsningen ”Unga Malmö”. Jobben tas fram både i befintliga och helt nya verksamheter inom Malmö stad.

Ett omfattande arbete har påbörjats hos förvaltningarna. Till exempel ska alla chefer inom hela Malmö stad ta fram varsin praktikplats till en arbetslös ungdom mellan 18-24 år, under satsningen Praktik till 1000.

SEF Unga är en annan och ny verksamhet som ska erbjuda 120 ungdomar en visstidsanställning på minst sex månader inom kommunen. Målgruppen är arbetssökande malmöbor mellan 18-24 år. De coachas och får möjlighet att lära sig administration, ekonomi och servicearbete.

Unga i fokus är en annan ny satsning där varje förvaltning ska visstidsanställa en ung Malmöbo mellan 19-30 år under 2010. De ska arbeta för att tillvarata det unga Malmös idéer och förslag.

Under vecka 18 arrangerar Malmö stad och AF en stor gemensam arbetsmässa för unga malmöbor, där också hela Unga Malmö presenteras.

Sammanlagt ingår åtta olika verksamheter i Unga Malmö och i flertalet har Arbetsförmedlingen ansvar för att matcha lämplig person mot respektive praktikplats/tillfällig anställning. Det är även Arbetsförmedlingen som tar vid efteråt och hjälper individen med vidare coachning.

-Vi satsar på våra blivande arbetskamrater, beslutsfattare och entreprenörer och samtidigt gör vi något åt ungdomsarbetslösheten, säger Pia Hellberg Lannerheim som kordinerar extrasatsningen.

- På det här sättet får de unga erfarenheter, insyn, nätverk och en aktuell referens att sätta i sin CV.

Fakta Ung Malmö består av följande:

Unga i fokus
- Varje förvaltning visstidsanställer en Malmöbo i åldern 19-30 år.

Praktik till 1000
- Alla chefer i Malmö stad tar fram en praktikplats för arbetslösa unga Malmöbor.

SEF Unga
- 120 arbetslösa ungdomar mellan 18-24 år visstidsanställs cirka sex månader.

Ung i sommar
- Praktikplatser för gymnasieungdomar utökas och ersättningen höjs.

Demokratiambassadörer
- Ett femtiotal ungdomar i åldern 18-24 år utbildas till demokratiambassadörer.

Ungdomsstöd
- Förstärkning med två coacher som anställs inom ramen för IV-programmet.

Uppsökande verksamhet
- Fyra samordnare söker upp ungdomar som varken jobbar eller studerar.

Räddningstjänsten Syd
- Unga anställs för att öka kunskapen om boendesäkerhet och brandskydd i bostäder.

För ytterligare information kontakta:

Pia Hellberg Lannerheim, Stadskontoret, Malmö stad
Telefon: 040-34 29 76, 0703-92 25 96