Sänkt hastighet i centrala Malmö ska minska buskörningar

Sänkt hastighet i centrala Malmö ska minska buskörningar

Hastighetsgränsen i centrala Malmö ska sänkas från 40 till 30 kilometer i timmen. Syftet är att öka trafiksäkerheten och minska buller, men framför allt att komma till bukt med upprepade buskörningar.

Buskörningar är ett eskalerande problem som bidrar till otrygghet. Ett sätt att komma till rätta med problemet är att sänka hastigheten, vilket är ett önskemål från polisen som tekniska nämnden nu har fattat beslut om. Områden som omfattas av den nya hastighetsbegränsningen är Davidshall, Lugnet, Rådmansvången, Möllevången och Södervärn.

Utöver sänkt hastighet ska fler åtgärder för att minska buskörningar tas fram och utredas. Det kan till exempel handla om att förbjuda motorfordonstrafik på vissa gator eller områden vid särskilda tider på dygnet, ändring av miljözon eller ombyggnation av gator. En åtgärd som kommer att genomföras redan i samband med hastighetssänkningen är förbud mot U-sväng, som kommer att införas på ett antal platser.

Omskyltning med den nya hastighetsgränsen kommer att påbörjas under hösten och genomföras i omgångar. Parallellt med införandet av 30 kilometer i timmen i centrala Malmö kommer möjligheten att etappvis utöka området att utredas.

– Höga hastigheter och buskörningar är ett problem som vi har jobbat med länge att motverka. Nu har vi beslutat att sänka hastigheten med förhoppningen att det ska bidra till ökad trygghet samtidigt som vi tittar närmare på fler åtgärder. Här behövs flera insatser parallellt, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden.

– Förslaget att sänka hastigheten på vissa gator bidrar till en trygg och attraktiv stad. Det är en viktig åtgärd för att minska problemen med buskörningar och höga ljud från vissa fordon i stadens centrala delar. Jag tycker det är viktigt att vi nu fortsätter att hitta fler sätt att öka trafiksäkerheten, minska buller och miljöpåverkan, och öka tryggheten för framför allt oskyddade trafikanter, säger Isabel Enström (MP), vice ordförande i tekniska nämnden.

– Att sänka hastigheten i centrala Malmö handlar inte bara om att öka trafiksäkerheten, det är också en del av vår strategi för att bekämpa det eskalerade problemet med buskörningarna. Tillsammans med polisen arbetar vi för att skapa en tryggare stadskärna samtidigt som vi möjliggör fortsatt goda förutsättningar att resa i Malmö, säger Karl Philip Nilsson (L), ledamot i tekniska nämnden.

Andreas Schönström nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Isabel Enström nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20